Det har hittills varit en gåta varför Lion Air-planet av modell Boeing 737 Max, ett av världens mest moderna och avancerade passagerarflygplan, kraschade i gynnsamma flygförhållanden i slutet av oktober. På onsdagen kunde en första haverirapport visa att olyckan delvis berodde på piloternas misslyckande med att känna igen och åtgärda felaktig information från en av planets sensorer.
Piloterna kämpade med att behålla kontrollen över flygplanet när dess automatiska säkerhetsanordning tvingade ned det. 26 gånger under den elva minuter långa färden försökte de manuellt tvinga upp planet när dess säkerhetsanordning ville att det skulle flyga nedåt. Till sist störtade planet i Javasjön med 189 personer ombord.
Utredarna har lyckats bärga en av planets färdskrivare, där flygdata lagras. Däremot har inte modulen för inspelning av rösterna i cockpit hittats.
”Inte längre flygdugligt”
Planet hade haft liknande tekniska besvär tidigare, men besättningen hade inte informerats om problemen och enligt Indonesiens transportsäkerhetsmyndighet borde planet inte ha lyft.
– Enligt vår åsikt så var planet inte längre flygdugligt och borde inte ha fortsatt flyga, säger Nurcahyo Utomo, flygansvarig vid myndigheten i samband med att en första haverirapport presenteras.
Boeing har kritiserats
Boeing har fått kritik för att företaget först efter olyckan gått ut med ett varningsmeddelande till piloter.
Där instrueras piloterna om hur de bör hantera felaktig information som en av planets viktigare sensorer skickar. Sensorn är avgörande för att hjälpa flygsystemet beräkna om flygplanets nos pekar rätt relativt till luftströmmarna. Utan korrekt information riskerar nosen att riktas för högt vilket kan göra att planet dyker.