Bernard Arnault, Rodolphe Saadé och Vincent Bolloré är tre av Frankrikes mest kända miljardärer och medieägare. De har alla anklagats för att lägga sig i sina mediers innehåll för sin egen vinnings skull – något de förnekar.
I en utfrågning i den franska senaten 2022 förklarade Bernard Arnault sina medieköp som filantropi.
Men enligt Pierre Francois, expert på ekonomiska eliter, är det underligt att miljardärerna väljer att investera i medier: ”Det går inte att tjäna mycket pengar på det – och de är folk som gillar att tjäna pengar”.
– Det mest uppenbara svaret är att de köper sig inflytande.
Chefredaktören fick sparken
Rodolphe Saadé, ägare av världens tredje största containerfraktbolag CMA CGM, gav sig 2023 in i mediebranschen genom att köpa tidningen La Provence, och året efter landets då största nyhetskanal BFMTV.
När La Provence förra våren publicerade en förstasida som tolkades som kritisk mot president Emmanuel Macron, fick chefredaktören på tidningen sparken.
Anklagats för valpåverkan
Vincent Bolloré äger bland annat radiostationen Europe1 och Frankrikes största nyhetskanal CNews, som nyligen gick om BFMTV i antal tittare. Franska medieforskare anklagar honom för att i bästa fall driva opinionsjournalistik – och i värsta fall – sprida desinformation i Frankrikes största nyhetskanaler.
Inför det franska valet i fjol anklagades Bolloré, som är en öppen anhängare av ytterhögern, för att försöka påverka valresultatet.
Vincent Bolloré har inför den franska senaten bedyrat att hans intresse för medier ”enbart är ekonomiskt”.
Köpte journalisthögskola
I slutet på förra året skapade de tre miljardärerna rubriker genom sin senaste medieinvestering – världens äldsta journalisthögskola, ESJ i Paris. Köpet väckte oro om att de nya ägarna försöker forma journalister som ska tjäna deras intressen.
Den nyanställde rektorn förklarar istället att ägarnas intention är att höja nivån hos franska journalister, bland annat när det gäller rättstavning och kunskap inom geopolitik.
– Det finns inget politiskt, ”machiavelliskt” projekt bakom köpet. Det handlar bara om att skapa duktiga journalister som kan hantera nutidens utmaningar, säger Emmanuel Ostian.