Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Clubhouse hypades enormt – några korta månader senare ser nedladdningsstatistiken dyster ut. ”Hypen är över men Clubhouse lever”, säger användaren Dina Jazaee. Foto: TT/SVT/Wikimedia Commons

Minskade nedladdningar – är Clubhouse-hajpen redan helt död?

Publicerad

Appen Clubhouse hypades som universums centralpunkt, befolkad av några av världens främsta hjärnor, som tillsammans hängde på en exklusiv ”virtuell hemmafest”. Den laddades ner miljontals gånger. Men nu störtdyker siffrorna. Har Clubhouse redan börjat kravla mot mobilapparnas elefantkyrkogård?

Under början av 2021 var det intensiv nyhetsbevakning kring chattappen Clubhouse.

Många arbetade hemifrån, restaurang- och nattlivet byttes ut mot tofflor och streamingtjänster, det sociala begränsat av coronapandemin till en aktivitet som sköttes via Skype, Teams eller Zoom.

I detta digitala landskap landade Clubhouse, som marknadsförde sig som en ”digital hemmafest”, och blev snabbt populärt.

Den hade en exklusiv framtoning, för att en ny användare skulle få gå med krävdes det att denne blivit inbjuden av en redan aktiv användare. Elon Musk dök upp och höll låda.

Appen laddades ner över nio miljoner gånger i februari 2021, rapporterar bland annat Business Insider.

Nu ser inte siffrorna lika roliga ut längre.

Hur är stämningen på Clubhouse i dag? Är appen död? Och, var populariteten främst en produkt av coronapandemins tristesser?

Se videon ovan!

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer