Den berömde modeskaparen Karl Lagerfeld har avlidit, 85 år gammal. Foto: AP/TT

Modeskaparen Karl Lagerfeld är död

Publicerad

Den tyske modeskaparen Karl Lagerfeld är död, rapporterar tidningen Le Figaro. I rollen som Chanels chefsdesigner förnyade han det kända varumärket under 80-talet, och har sedan dess figurerat som en karismatisk och kontroversiell ikon i modevärlden. Han blev 85 år gammal.
– Karl Lagerfeld har varit en av de mest inflytelserika modeskaparna, säger Kulturnyheternas design- och modekritiker Dennis Dahlqvist.

Den tyske modeskaparen, fotografen och stylisten Karl Lagerfeld har gått bort efter en tids sjukdom, det rapporterar den franska tidningen Le Figaro.

Lagerfeld kom att bli en ikon inom modeindustrin under sin mer än 60 år långa karriär, och har samarbetat med några av de största modemärkena. Han inledde sin karriär som lärling hos modeskaparen Pierre Balmain på 50-talet, och började tidigt frilansa för stora modebolag. 1984 lade han grunden till sitt eget varumärke.

Här kan du se SVT Nyheters direktsändning om Karl Lagerfelds död.

Chanel blev definitiva genombrottet

Lagerfeld föddes 10 september 1933 i Hamburg, Tyskland, och flyttade i början av 50-talet till Paris med sin mamma där han har bott och verkat sedan dess. Och han var aktiv in i det sista.

– Varför skulle jag sluta arbeta? Om jag gör det så dör jag och allt tar slut, sade Karl Lagerfeld i en intervju med tidningen Vogue, 2012.

Mest känd är Lagerfeld som chefsdesigner för modehuset Chanel som han tog över 1983, och utvecklade i samband med det Chanels svartvita koncept.

– Karl Lagerfeld har varit en av de mest inflytelserika modeskaparna under det senaste århundradet, säger Kulturnyheternas design- och modekritiker Dennis Dahlqvist och fortsätter:

– Hans genombrott blev just när han tog över Chanel på 80-talet. Vid den tiden var Chanel ganska mycket på dekis och det var en svår sak att föra modehuset vidare – men han lyckades, och det inte minst genom att vara ganska fräck i sin design.

Gick emot strömmen

Dennis Dahlqvist beskriver vidare hur Lagerfeld, i samband med att han tog över Chanel, plockade upp sin föregångares stilistiskt klassiska, funktionsbaserade linje. Samtidigt vände han det klassiska upp och ned.

– Coco Chanel var funktionalistisk och enligt många ganska tråkig. Hon skapade damkläder som faktiskt gick att bära och som visserligen var snygga, men som ansågs tråkiga. Hon brukade piffa upp de outfits hon skapade tidigt på 1920- och 30-talet med stora blaffiga smycken och oäkta stenar. Lagerfeldt tog tag i den biten och gick in i det.

– 80-talet var väldigt glamoröst och flamboyent. Lagerfeld gjorde Chanel-outfits som var som typiska Chaneldräkter, men inte riktigt. Och på det hängde han pärlhalsband med pärlor stora som golfbollar. Det var det som var grejen: han vågade vara fräck på samma sätt som Chanel, men han vågade också gå emot något som nästan var dålig smak, säger Dennis Dahlqvist.

Samarbetade med H&M och Orrefors

Lagerfeld var minst lika känd för sin utpräglade stil som för sitt modeskapande, och hans närmast patenterade kombination av kritvitt hår, svarta solglasögon, stärkta vita skjortkragar och svarta läderhandskar gjorde honom till en omedelbart igenkännbar modeikon.

Karl Lagerfeld designade 2004 en kollektion till H&M, och tre år senare lanserades en av hans nya kollektioner i Sverige under varumärket K Karl Lagerfeld. Lagerfeld och svenska Orrefors glasbruk har också gjort ett stort samarbete som lanserades 2011 under namnet Orrefors by Karl Lagerfeld.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer