Under söndagen meddelade myndigheten FAA att flygplansmodellerna 737 Max 8 samt 737 NG har vingklaffar som måste bytas ut. Globalt sett kan över 300 plan ha de felaktiga komponenterna installerade, framgår enligt pressmeddelandet.
Komponenterna, som används i en panel på vingens framkant, ska enligt myndigheten inte kunna leda till en flygplanskrasch. Däremot finns det risk att komponenterna ”spricker eller går sönder i förtid” samt att flygplanskroppen skadas. Hittills har man lyckats identifiera 41 plan med komponenten, 20 stycken Max-plan och 21 NG-plan, uppger Reuters.
Enligt nyhetsbyrån har de felaktiga komponenterna tillverkats av en underleverantör.
Uppgifter: Snart i trafik igen
Myndigheten har i nuläget inte meddelat när de drabbade modellerna återigen ska få trafikera i amerikanskt luftrum, men enligt Reuters källor kan de godkännas inom en månad.
I maj meddelade Boeing i ett pressmeddelande att man hade slutfört uppdateringen av mjukvaran i 737 Max 8-planen, som gjorde att två plan under loppet av ett halvår kraschade.
MCAS-system bakom krascher
Först störtade ett Lion Air-flygplan i indiska oceanen, den 29 oktober 2018 och 189 passagerare dog. Knappt fyra månader senare, den 10 mars, kraschade ett Ethiopian Airlinesflyg minuter efter att det lyft från flygplatsen i Addis Adeba. 157 personer dog.
Både i Etiopien och Indonesien misslyckades piloterna att hindra planets nos från att dyka. Gemensamt för de båda olyckorna var att det digitaliserade MCAS-systemet som fanns i planen aktiverades felaktigt.