• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Eketånga/Alet i Halmstads kommun, Hallands län. Det pågår en kraftig brand i gamla Äventyrslandet. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Halland.

Ett Boeing 737 Max 8-plan som flögs av Ethiopian Airlines. Foto: Mulugeta Ayene / AP / TT

Myndighet: Risk för felaktiga delar i Boeing 737 Max

Uppdaterad
Publicerad

Ett nytt problem har uppdagats gällande Boeings olycksdrabbade modell 737 Max 8. Flera av planen kan även ha felaktiga vingklaffar som direkt måste bytas ut, uppger federala luftfartsmyndigheten FAA, rapporterar Reuters.

Under söndagen meddelade myndigheten FAA att flygplansmodellerna 737 Max 8 samt 737 NG har vingklaffar som måste bytas ut. Globalt sett kan över 300 plan ha de felaktiga komponenterna installerade, framgår enligt pressmeddelandet.

Komponenterna, som används i en panel på vingens framkant, ska enligt myndigheten inte kunna leda till en flygplanskrasch. Däremot finns det risk att komponenterna ”spricker eller går sönder i förtid” samt att flygplanskroppen skadas. Hittills har man lyckats identifiera 41 plan med komponenten, 20 stycken Max-plan och 21 NG-plan, uppger Reuters.

Enligt nyhetsbyrån har de felaktiga komponenterna tillverkats av en underleverantör.

Uppgifter: Snart i trafik igen

Myndigheten har i nuläget inte meddelat när de drabbade modellerna återigen ska få trafikera i amerikanskt luftrum, men enligt Reuters källor kan de godkännas inom en månad.

I maj meddelade Boeing i ett pressmeddelande att man hade slutfört uppdateringen av mjukvaran i 737 Max 8-planen, som gjorde att två plan under loppet av ett halvår kraschade.

MCAS-system bakom krascher

Först störtade ett Lion Air-flygplan i indiska oceanen, den 29 oktober 2018 och 189 passagerare dog. Knappt fyra månader senare, den 10 mars, kraschade ett Ethiopian Airlinesflyg minuter efter att det lyft från flygplatsen i Addis Adeba. 157 personer dog.

Både i Etiopien och Indonesien misslyckades piloterna att hindra planets nos från att dyka. Gemensamt för de båda olyckorna var att det digitaliserade MCAS-systemet som fanns i planen aktiverades felaktigt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.