Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vilka ligger bakom desinformationen och påverkanskampanjerna som riktades mot Sverige under 2022? Se videon. Foto: TT/SVT/Storyblocks

Myndigheten: ”Största påverkanskampanjen Sverige träffats av”

Uppdaterad
Publicerad

Spridningen av desinformation riktad mot Sverige har ”i allra högsta grad” varit mer omfattande under 2022 än tidigare år. Det menar Mikael Östlund på Myndigheten för psykologiskt försvar. En av påverkanskampanjerna sticker också ut extra – den mot socialtjänsten.

– Det är den största Sverige har träffats av någonsin.

”Hög, mycket hög”. Så beskriver Mikael Östlund, kommunikationschef på Myndigheten för psykologiskt försvar, den mängd desinformation som under 2022 har riktats mot Sverige genom olika påverkanskampanjer.

Även på EU:s utrikestjänst har man en liknande bild av ”desinformationsåret 2022”.

– Vi har sett en intensifiering, både gällande mängden desinformation som sprids och mängden desinformationsaktörer som sprider den, säger Peter Stano, huvudtalesperson för EU:s utrikestjänst.

Men vad är det som sprids, vilka är det som sprider det och vad kan vi vänta under det nya året? Se videon ovan för experternas svar.

Det här är desinformation

Spridning av felaktig information. Inom psykologisk krigföring avses med desinformation ett medvetet spridande av osanna eller vilseledande uppgifter i syfte att påverka människors attityder, ställningstaganden och handlanden i en viss riktning.

Källa: NE

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.