”BJ Shoogi” sätter i sig ett flertal rätter under en mukbang. Foto: TT

Nätätande viral succé i Sydkorea

Uppdaterad
Publicerad

Att mat och sociala medier hänger ihop är inget nytt. Men i jämförelse med senaste sydkoreanska internetflugan, som får tusentals att bänka sig framför direktsänd ”hetsätning”, bleknar alla sallader på Instagram.

Fenomenet kallas mukbang, en hybrid av koreanska ord som betyder ungefär ”ätsändning”, och går ut på att en person, en ”broadcast jockey”, underhåller andra via en direktsänd nätkanal – genom att äta.

Nästan alltid är det unga, ofta smala, personer som äter enorma mängder mat på kort tid. I ett klipp äter ”BJ Beomprika” fem kartonger med nudlar och tillbehör på 20 minuter, i ett annat äter ”BJ Benzz” två normalstora gräddtårtor på samma tid.

Tjänar stora pengar

De stora stjärnornas måltider följs i närbild av tiotusentals varje dag. De mest ambitiösa har bra mikrofoner så att publiken verkligen kan höra varenda tugga.

Tittarna själva kan chatta med sina jockeyer och belöna dem med virtuella ”ballonger”, ett slags krediter de sedan kan växla till riktiga pengar via sajten där de publicerar sig. Enligt sciencetimes.com kan de duktigaste dra in över 10 miljoner won (80.000 kronor) i månaden.

Men frågan är förstås: Varför vill folk titta?

I stället för sällskap

Vissa framhåller att den gemensamma måltiden har närmast helig status i Sydkorea. Landet har flera mångmiljonstäder, och den ensamhet som det urbana livet kan innebära skapar ett tomrum som kan fyllas av mukbang – ett middagssällskap helt enkelt.

– De gillar att se mig äta men vi pratar också om allt mellan himmel och jord, säger jockeyn Lee Chang-Hyun till BBC.

Enligt Park Seo-Yeon, som är en av Sydkoreas mest kända jockeyer, finns det ett intresse för mat i Sydkorea som i vissa fall gränsar till besatthet, samtidigt som många begränsas av de skönhetsideal som finns.

– Många av mina fans bantar. I stället kan de känna upplevelsen av att äta genom mig, säger han till sciencetimes.com.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.