Fartygskrocken: ”Fregatten hade väjningsplikt”

Publicerad

En marinexpert gör bedömningen att den norska fregatten Helge Ingstad kan vara orsaken till kollisionen med fartyget Sola utanför Bergen.

– Lastbåten kom ut från land på styrbords sida. Det är ingen tvekan om att fregatten hade väjningsplikt, säger Jacob Börresen, till Bergens Tidende.

Helge Ingstad var på väg söderut i Hjeltefjorden då den skadades på styrbord sida av oljetankfartyget Sola TS från Malta.

”Inte överraskad”

Det 250 meter långa oljetankfartyget fick mindre skador, medan den robotbeväpnade fregatten fick flera allvarliga skador midskepps och akteröver.

Jacob Börresen säger att han inte är överraskad att fregatten fick omfattande skador.

– Fregatter är lättbyggda fartyg med tunt skrov, säger han.

Oljetankfartyget Sola TS körde i knappt 8 knop, uppger Bergens Tidene. Det är oklart vilken hastighet den robotbestyckade fregatten hade.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.