Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Ännu en bit av den nya Sidenvägen är klar. Foto: SVT DesignVisa alla (3)
Visa alla (3)

Nya Sidenvägen klar – viktig för nordisk handel

Ännu en bit av den nya Sidenvägen är klar. En järnvägssträcka som förbinder Finland med Kina invigdes nyligen. Det är en del av ett megaprojekt för att öka handeln mellan Europa och Kina.

Den nya tågförbindelsen mellan Kouvola i Finland och Xian i Kina är 800 mil lång och det tar tio dagar för ett containertåg att färdas på sträckan.

Rutten går från Kouvola, via Moskva och Khorgos i Kazakstan till Xian i Kina.

En del av den nya Sidenvägen kan frakta gods via tåg från Kouvola i Finland till Xian i Kina. Foto: SVT Design

På den centralasiatiska stäppen i Khorgos i Kazakstan finns den visumfria handelszonen på gränsen till Kina. Den splitternya torrhamnen används för att flytta godset i containrarna eftersom man har olika spårvidd.

Handeln i rekordfart

”Det tar tre minuter att lasta en container”, säger Galina Osipova, kranförare i den nya torrhamnen. Hon berättar om sitt arbete i ett reportage av SVT Nyheters Asienkorrespondenter Susan Ritzén och Nicolai Zellmani.

Handeln har utvecklats med rekordhastighet. Nu kör tre till fyra tåg per dag via Khorgos till och från Kina.

Den nya Sidenvägen består av flera handelsvägar tvärs över Asien, en av vår tids största infrastruktursatsningar. Med nya kinesiska hamnar, vägar och järnvägar förbinds världsdelarna. Projekten finansieras med bidrag och lån från Kina och med investeringar i de berörda länderna. I april 2017 kördes ett direkttåg för första gången mellan London och Kina.

Billigare än flyg

Att frakta med tåg är billigare än flyg och dyrare än med båt. Men frakten går fortare än med fartyg och kan därför vara mer ekonomiskt.

För nordiska företag kan förbindelsen med finska Kouvola få betydelse eftersom transportavståndet till Kina blir kortare än via Centraleuropa.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer