Oljeföretag påverkade USA:s klimatpolitik

Oljejätten Exxon Mobil bidrog till att USA ändrade klimatpolitik och avvisade Kyoto-protokollet efter George W Bushs tillträde på presidentposten.

Det visar dokument som offentliggjorts på begäran av miljögruppen Greenpeace, skriver tidningen The Guardian.

I regeringsdokumenten ombeds Exxon att uttala sig om vilken politik som önskas och tackas för sitt ”aktiva engagemang”.

Exxon har hittills hävdat att före- taget inte gjort något för att påverka regeringens inställning i frågan.

Från 2001 till 2004
Påståendena hittades i pm som delades ut inför möten med biträdande utrikesminister Paula Dobriansky, från 2001 och 2004, skriver The Guardian.

The Guardian rapporterar också att andra dokument tyder på att Dobriansky ska ha bett Exxon-chefer och andra företagsgrupper som motsatte sig Kyoto-avtalet föreslå alternativ till protokollet.

George W Bush har sagt att global uppvärmning är ett allvarligt problem i ett långt perspektiv och att USA är ledande inom forskningen att hitta lösningar på den. Uttalandet gjorde han efter ett möte med Storbritanniens premiärminister Tony Blair.

Redigerade om klimatrapporter
Bush tillkännagav kort efter sitt makttillträde att USA inte kunde acceptera Kyoto-avtalet om nedskärning av utsläpp som ökar växthuseffekten. Tillkännagivandet orsakade internationella protester.

New York Times berättar i dag om en tjänsteman i Vita huset som tidigare arbetade för American Petroleum Institute. Han ska flera gånger ha redigerat om klimatrapporter för regeringen på ett sådant sätt att sambandet mellan växthusgasutsläpp och global uppvärmning minimerats.

Tjänstemannen Philip Cooney var stabschef för Vita husets miljöråd. Han gjorde ändringar i rapporter om klimatforskning som redan godkänts av forskarnas överordnade, rapporterade tidningen.

”Normala ändringar”
Dokument som sägs stödja påståendet har den ansedda liberala tidningen fått av en ideell grupp, Government Accountability Project, som ger juridisk hjälp åt statsanställda som slår larm om missförhållanden.

Gruppen företräder Rick Piltz, tidigare anställd vid en byrå som samordnar statlig forskning. Därifrån kom de dokument som Cooney omarbetade, skriver NYT.

Piltz lämnade byrån i mars i år. Cooney gjorde handskrivna påpekanden på utkast gjorda 2002 och 2003.

Vitahustjänstemän hävdade att ändringarna ingick i det normala utbytet mellan olika instanser.

-Alla kommentarer granskas och några godtas medan andra avvisas, sade Robert Hopkins, talesman för Vita husets byrå för vetenskaplig och teknisk politik.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer