Mitt Romney, som sannolikt väljs till republikanernas presidentkandidat. Foto: ScanpixVisa alla (2)
Visa alla (2)

”Pengarna ökar risken för smutskastning”

Publicerad

De nya möjligheterna att satsa obegränsat med pengar i valkampanjer ökar risken för smutskastning, så kallade negativt kampanjande. Det säger Mathias Sundin, expert på amerikansk politik och rikdagsledamot för Folkpartiet.

Efter ett beslut i USA:s högsta domstol finns det inte längre några gränser för hur mycket pengar man kan lägga till stöd för en kandidat i ett politiskt val – under förutsättning att det sker genom speciella kommittéer. 

Kommittéerna, så kallade super PACs, är formellt fristående och får inte samordna sig med kandidaternas officiella kampanjer.

-De får till exempel inte ringa och fråga vad de kör för kampanj nästa vecka, säger Mathias Sundin.  

Men det finns sätt att kringgå reglerna.

Ett exempel är från president Obamas officiella kampanj. I en reklamfilm påstods att den republikanske presidentkandidaten Mitt Romney såg till att många anställda förlorade jobbet under dennes tid som delägare i framgångsrika företaget Bain Capital.  

-De köpte reklamtid för bara 100.000 dollar, vilket är ingenting i det här sammanhanget. Dagen efter gick en super PAC som stöder Obama ut och köpte reklamtid för 4-5 miljoner dollar för en nästan identisk film.

Utan att ta direkt kontakt med kampanjerna signalerar kommittéerna (super PACs) ofta i ganska god tid vad som till exempel ska bli nästa veckas tema.

Republikanerna mest framgångsrika

Mest framgångsrika att få in pengar har de super PACs som stöder republikanska kandidater varit.

-De var snabbast att hoppa på tåget. De såg möjligheten direkt när den dök upp. Deras kommittéer är de klart starkaste, säger Mathias Sundin.

Enligt Mathias Sundin har demokraterna inte kritiserat fenomenet.

-I vintras uppmanade president Obama sina anhängare att stödja den kommitté som stöder honom.

Smutskastning

Frågan är om de nya möjligheterna genom super PACs har ökat smutskastningen av motståndarna, så kallat negativt kampanjande. Under valkampanjen 2008  kunde Obama, enligt Mathias Sundin, föra en kampanj utan särskilt mycket smutskastning, bland annat med bakgrund av den ekonomiska krisen.

-Han kunde köra ett väldigt positivt budskap. Nu har han lite svårare att hänvisa till vad han gjort. Då måste han sänka motståndaren i stället. För Romney gäller det förstås att se till att väljarna inte får en positiv bild av Obama.

De nya kommittéerna har ökat risken för smutskastningskampanjer.

-Eftersom de inte tillhör kampanjerna kan de officiella kampanjerna svära sig fria från vad super PACs gör, säger Mathias Sundin.

-Det såg man under den republikanska primärvalskampanjen då super PACs stod för de riktigt tuffa attackerna. Men det slog tillbaka en del på kandidaterna ändå.

Mathias Sundin tror att den värsta smutskastningen kommer att dämpas under fortsättningen av kampanjen inför presidentvalet i november.

-Det kommer att bli värre än 2008 men inte fullt så illa som tidigare i år.

Vad är ”super PAC”

Visa

Bokstavskombinationen PAC i ”super PAC” står för Political Action Committee. Ordet ”super” kom till sedan USA:s Högsta domstol år 2010 slog fast att det under vissa förutsättningar var tillåtet att ge obegränsat ekonomiskt stöd till politiska kandidater.

Tidigare fick PAC bara satsa pengar i kampanjer i sakfrågor men nu är det tillåtet att även stödja kandidater. Dock får ingen samordning ske mellan   mellan kommittéerna (super PAC) och kandidaternas egna kampanjer.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

USA-valet 2012

Mer i ämnet