Se Rapports inslag från när den prelimenära haverirapporten släpptes 2011. Foto: Scanpix

Pilotfel orsakade Air France-kraschen

Uppdaterad
Publicerad

Haveriutredningen lägger stor del av ansvaret på piloterna som aldrig förstod vad som hände.

Den franska haverikommissionen släppte i dag sin slutrapport om Air France-haveriet över Atlanten 2009, som kostade alla 228 ombord livet.

Det var länge oklart vad som hade hänt det försvunna flygplanet och det dröjde hela två år innan planets svarta lådor kunde bärgas. Man trodde först att flygplanet brutits sönder i en åskstorm, men sedan alla data analyserats visar det sig istället att en kombination av tekniska fel och mänskliga misstag orsakade haveriet.

Fartmätningen slogs ut

Air France 447 hade varit i luften fyra timmar, på väg från Rio mot Paris när det försvann. Vad som hände var länge ett mysterium som har plågat både anhöriga och flygbransch. Från början riktades uppmärksamheten mot en storm i området, men det visade sig snart att besättningen helt korrekt tagit ut en rutt runt ovädret. Innan flygplanet försvann skickade det flera automatiska felmeddelanden som tydde på att fartmätningen inte fungerade. Längst fram på flygplanet – en Airbus A330 – finns små tubliknande pitotrör. Luftströmmen som kommer in i rören skapar ett övertryck och tryckförändringarna tolkas av en hastighetsmätare som visar flygplanets fart genom luften. I det här fallet tycks fartmätningen ha slagits ut, troligen på grund av att iskristaller bildats i pitotrören. Det ska normalt inte kunna ske eftersom rören har inbyggda värmare som gör att de blir mycket varma. Resultatet blev att ett stort antal felmeddelanden började strömma fram på skärmarna i cockpit, samtidigt som autopiloten kopplades ur automatiskt.

Överstegrade flygplanet

De båda piloterna i cockpit reagerade då felaktigt på problemen genom att höja flygplanets nos och sänka farten, vilket ledde till att flygplanet överstegrades (stallade) och började sjunka snabbt genom luften.

Trots detta fortsatte piloterna att höja nosen ytterligare, istället för att sänka nosen och se till att farten ökade så att flygplanet fick tillräcklig lyftkraft. Den franska haverikommissionen BEA säger att man nu har utfärdat en rad rekommendationer, bland annat avseende piloternas utbildning och träning, för att liknande olyckor ska kunna undvikas i framtiden.                             

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.