Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Storföretagen har progressiv image i sociala medier – är det då riskabelt att verka i Kina? Foto: TT

Storföretagen har progressiv image i sociala medier – är det då riskabelt att verka i Kina?

Uppdaterad
Publicerad

Många stora internationella företag har en närvaro i sociala medier full av behjärtansvärda politiska ställningstaganden och fokus på mänskliga rättigheter. Men, när samma företag interagerar med Kina ser det ofta mycket annorlunda ut. Varför?

I veckan har Disney varit föremål för storskalig kritik efter att det framkommit att filmen Mulan delvis spelats in i provinsen Xinjiang, där regimens fångläger för uigurer finns.

Områdets säkerhetsbyrå tackas dessutom i filmens eftertexter.

Samtidigt målar Disney upp en progressiv bild av sig själv i sociala medier, med inlägg på Twitter som stödjer Black lives matter, mänskliga rättigheter, och marknadsför företagets arbete för social rättvisa.

Flera företag har kritiserats

Kina-relaterad kritik har även tidigare riktats mot Disney: En svart huvudrollsinnehavare krymptes så att han nästan försvann på en Star Wars-bioposter. Människorättsgrupper har larmat om brutala förhållanden i de kinesiska fabriker som tillverkar produkter åt Disney.

Även företag som Apple och Nike har en progressiv närvaro i sociala medier, med fokus på social rättvisa, samtidigt som man kritiserats för att medverka i exploateringen av uiguriska straffarbetare i fabriker i Xinjiang.

”Riskerar att uppfattas som dubbelmoral”

Så, vad finns det för några risker för företag att ha en ”progressiv” närvaro i sociala medier i hemlandet, samtidigt som att man till exempel har fabriker i Kina?

– Svaret på frågan är uppenbar: Det riskerar att uppfattas som dubbelmoral. Desto mer progressiv strategi man har som företag, desto mer progressiv målgrupp tilltalar man. Det blir större risker ju längre du går med den strategin, säger varumärkesstrategen Niklas Turner Olovzon till SVT Nyheter.

Han påpekar att socialt ansvarstagande har varit en stark trend i flera branscher.

– Men det är inte bara att posera med åsikter till vänster och höger. Vissa företag använder sociala frågor för lättvindigt, och riskerar att straffas för det.

”Så klart ekonomiska intressen”

Varför tror du att företag stödjer mänskliga rättigheter i hemlandet, och sedan beter sig annorlunda i Kina?

– Det är så klart ekonomiska intressen, många företag är beroende av den kinesiska marknaden både i tillverkningsprocessen och som en konsumtionsmarknad. Då blir det laddat. Kina är ett komplext land.

Hur allvarligt är det att anklagas för dubbelmoral och ”godhetsposerande”?

– Det är Twitterstormar och uppmaningar till bojkott på Youtube, men hur varumärket påverkas, hur försäljningen påverkas, det har vi inte facit på ännu, säger Niklas Turner Olovzon.

Kulturnyheterna har tidigare sökt Disney, som inte ville svara på kritiken mot Mulan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer