Mitt under de protester som nyligen flammade upp i Hongkong frodas punkrocken. Den är inspirerad av den ursprungliga brittiska punkscenen och tog fart i 90-talets efterdyningar av demonstrationerna på Himmelska fridens torg.
En av dem som var med från början är är Lei Jun som förklarar att musiken hämtar näring ur de sociala missförhållanden som råder i Kina, den ekonomiska tillväxten till trots:
– Mina texter handlar om hur regeringen river hus över hela landet, hur människor blir uppsagda, folk begår självmord och bränner sig själva till döds. Men regeringen bryr sig inte. Utbildningssystemet soptipp där unga människor förvandlas till arbetsrobotar, säger punkveteranen Lei Jun.
”Fri och gränslös”
Fansen är relativt liten skara av unga missanpassade i ett strängt konformistiskt samhälle, där punkkulturen erbjuder ett sammanhang där de kan visa upp sitt rätta jag – åtminstone för en stund.
– Hemma är jag den väluppfostrade, förståndiga lilla flickan. Men det är inte det liv jag vill leva. Mina föräldrar är väldigt strikta och inför dem är jag hämmad. Men när jag är på en punkkonsert känner jag mig fri och gränslös, säger 24-åriga Wang Yuxin, punkare.