• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Bollnäs och Freluga, Bollnäs kommun, Gävleborgs län. Vattnet hos vattenbolaget HelsingeVatten är otjänligt. Boenden i området uppmanas att koka vattnet före förtäring. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Gävleborg.

Här är historien om hur en norsk miljöaktivist tillsammans med den A-ha hjälpte Norge att bli bäst i världen på elbilar. Foto: Bellona

Så hjälpte A-ha Norge att bli bäst i världen på elbilar

Uppdaterad
Publicerad

Inget annat land kommer i närheten av Norge när det gäller elbilsförsäljning. En anledning till det är att staten på olika sätt gör det billigare att köpa och ha en elbil. Men subventioner för norska elbilar har funnits i närmare trettio år – och det tack vare en av 80-talets hetaste pop-grupper – A-ha.

I många europeiska länder ökar intresset för elbilar, men inte på samma sätt som i Norge. Det senaste decenniet har försäljningen exploderat och förra året var mer än varannan ny bil som såldes en elbil.

Men vad har då popgruppen A-ha med det här att göra? 1988 var de och en miljöaktivist på en bilmässa i Schweiz. Där fick de syn på en Fiat som byggts om till en elbil – och tillsammans med en miljöaktivist bestämde de sig för att ta hem bilen till Norge och utmana systemet för att gynna elbilar.

– Allt började med den här lilla Fiat Pandan, som hade en räckvidd på 30-40 kilometer och banade väg för det som är nu, säger Frederic Hauge, miljöaktivisten som är chef för miljöstiftelsen Bellona.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.