Här är historien om hur en norsk miljöaktivist tillsammans med den A-ha hjälpte Norge att bli bäst i världen på elbilar. Foto: Bellona

Så hjälpte A-ha Norge att bli bäst i världen på elbilar

Uppdaterad
Publicerad

Inget annat land kommer i närheten av Norge när det gäller elbilsförsäljning. En anledning till det är att staten på olika sätt gör det billigare att köpa och ha en elbil. Men subventioner för norska elbilar har funnits i närmare trettio år – och det tack vare en av 80-talets hetaste pop-grupper – A-ha.

I början av januari kom beskedet: under helåret 2020 blev Norge först i världen med en nybilsmarknad där över 50 procent utgörs av avgasfria bilar.

Men vad har då popgruppen A-ha med det här att göra? 1988 var de och en miljöaktivist på en bilmässa i Schweiz. Där fick de syn på en Fiat som byggts om till en elbil – och tillsammans med en miljöaktivist bestämde de sig för att ta hem bilen till Norge och utmana systemet för att gynna elbilar.

– Allt började med den här lilla Fiat Pandan, som hade en räckvidd på 30-40 kilometer och banade väg för det som är nu, säger Frederic Hauge, miljöaktivisten som är chef för miljöstiftelsen Bellona.

”I särklass största subventionerna för elbilar i världen”

I många europeiska länder ökar intresset för elbilar, men inte på samma sätt som i Norge. Det senaste decenniet har försäljningen exploderat och förra året var mer än varannan ny bil som såldes en elbil. Milstolpen är ett resultat av en långsiktig strategi  – och pengar.

– Norge har de i särklass största subventionerna för elbilar i världen och har haft det under väldigt lång tid, säger Frances Sprei.

Några av faktorerna som haft betydelse för utvecklingen:

  • Man slipper hög skatt på sin bil
  • Man slipper betala moms när man köper bilen
  • Fram till 2008 fick man köra i bussfilen om man hade en elbil
  • I vissa områden slapp man betala så kallad bompeng fram till 2019, nu kan även rabatten försvinna
  • Fram till 2020 var det gratis parkering för elbilar i Oslo

– I början köpte många pendlare elbil eftersom man slapp bompengen för att ta sig in till Oslo. Ekonomiskt sett gjorde det elbilarna konkurrenskraftiga, fortsätter Frances Sprei.

”Har en ganska stark klimatpolitik”

Norge producerar olja och leder samtidigt elbilsrallyt, hur får man ihop den dynamiken?

– Norge har generellt sett en ganska stark klimatpolitik. Olja är en exportvara och den inhemska produktionen är i princip koldioxidfri medan transportsektorn står för en stor del av utsläppen. Att subventionera elbilar blir därför ett sätt att minska utsläppen.

Det är oljan som finansierar framgångarna för elbilen?

– Jag vet inte om jag vill dra det så långt. Men att man har goda statsfinanser på grund av oljan gör att man har råd att satsa på ny teknik och subventioner.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.