Enligt CNN köpte samlaren Miles Nadal, 61, löparskorna under tisdagens aktion och planerar nu att visa upp dessa på sitt privata museum med klassiska bilar, Dare to Dream Automobile Museum, i Toronto.
Skorna är designade av Nikes medgrundare, Bill Bowerman, för uttagningarna till olympiska spelen 1972. Skoparet är ett av totalt tolv stycken som någonsin tillverkats och är det enda paret som inte använts.
– Skorna är en av Nikes första modeller och mycket ovanliga, säger Per Norell.
Skorna har den klassiska räfflade våffelsulan – en idé Bowerman experimenterade sig fram till genom att hälla gummi i sin frus våffeljärn, enligt Sotheby's.
”Del av populärkulturen”
Utropspriset låg på 80 000 dollar, drygt 760 000 kronor – men såldes alltså slutligen för 4 miljoner kronor. Skorna var en del av Sotheby's online-auktion, Stadium Goods: the Ultimate Sneaker Collection.
– Sneakers är en sådan stor del av populärkulturen i dag att jag nästan tycker det är konstigt att ingen liknande auktion ägt rum tidigare, säger tidningen Cafés modechef Daniel Lindström i Morgonstudion.
Förra veckan köpte även Miles Nadal 99 stycken par sneakers från Sotheby's i en privat auktion där slutpriset landade på 850 000 dollar, 8 miljoner kronor.
Från idrottare till influencers
Det tidigare rekordet vad gäller sneakers gjordes 2017 – då ett par Converse såldes som Michael Jordan använt i basketfinalen mot Spanien i olympiska sommarspelen 1984. Skorna klubbades hem för 190 373 dollar, drygt 1,8 miljoner kronor.
Tidigare har kända idrottare haft en nyckelroll när det kommer till sneakerstrender, men nu har en förflyttning skett, menar Per Norell.
– Det började ju med att idrottare man såg upp till fick egna skomodeller och det blev en signatur både för dem och varumärket. Det som har hänt på den senaste tiden är att artister och influencers gör det nu.
Daniel Lindström håller med, men tillägger att trenden blivit så stor att även franska varuhus satsar på sneakers.
– Även modevaruhus som Balenciaga gör sneakers numera, säger han.