Foto: Achmad Ibrahim/Flightradar24/AP/TT

”Sms:et från olycksplanet innan det lyfte: Be för oss”

Uppdaterad
Publicerad
Krönika ·

26-åriga Indah från byn Sungai Pinang på södra Sumatra skulle egentligen ha flugit från Jakarta till Pontianak på ön Borneo söndagen den 10 januari. Så var planen. 

När det nödvändiga covidtestet plötsligt blev klart tidigare än tänkt rusade hon dock iväg till flygplatsen för att om möjligt komma med ett tidigare flyg, redan under lördagen. Det lyckades.

Niklas Sjögren

Utrikesreporter

Innan hon steg ombord på Sriwijaya Air SJ 182 skickade Indah ett foto hem till sin familj, taget inifrån planet. På bilden ses regnet ösa ner utanför.  

I sitt allra sista sms bad Indah anhöriga att be för att hon och de andra ombord skulle få en säker resa: ”Be för oss”. En stund senare lyfte planet, för sin sista resa. 

Har haft flera dödliga olyckor

62 personer fanns ombord på planet. Två svarta lådor har nu lokaliserats i havet utanför Jakarta men det kommer antagligen att ta månader innan undersökningar av lådorna eventuellt kan ge svar på varför planet kraschade. 

Olyckan ställer dock nya frågor kring flygsäkerheten i Indonesien. Tidningen The Guardian skriver till exempel, med hänvisning till Aviation Safety Networks databas, att inget annat land i världen haft så många döda i flygolyckor det senaste årtiondet som Indonesien. 

Från 2007 till 2018 var indonesiska flygbolag också portade av EU från flygningar till och från Europa, på grund av bristande säkerhet. 2018 togs dock alla indonesiska bolag bort från EU:s svarta lista. De bedömdes ha bättrat sig tillräckligt för att åter kunna flyga till Europa. 

Dåligt med utbildad personal

Olyckan med planet från Sriwijaya Air är den första i landet sedan oktober 2018 då ett plan från Lion Air kraschade, också det i Javasjön. Även i det fallet handlade det om en Boeing 737 men av den nyare modellen 737 Max 8. 189 personer omkom. 

Indonesien är med sina tusentals öar kraftigt beroende av flygtrafik. Oro har funnits för att den växande flygindustrin haft svårt att få tag i tillräcklig mängd utbildad personal. 

”Nervöst och en klump i magen”

Planet i Jakarta var en halvtimme försenat på grund av kraftigt regn. Eftersom jag själv flugit nästan årligen i Indonesien de senaste tjugo åren har jag flera gånger suttit på Soekarno-Hatta-flygplatsen och väntat med regnet forsande utanför. Samtidigt som vinden piskat rutorna i vänthallen. 

Det har varit obehagligt. Nervöst och en klump i magen. Flera gånger har jag tänkt ”Måtte ingen göra bedömningen att det går att flyga nu. I det här vädret.”

Utredare kommer nu att söka svaret på varför planet från Sriwijaya Air valde att lyfta trots dåligt väder och vad som sedan gick fel. 

Det här är en krönika

Reflektionerna är skribentens egna. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.