Foto: TTVisa alla (3)
Visa alla (3)

Ny rapport: Snart kan bensinbilen vara ett minne blott

Uppdaterad
Publicerad

Redan om åtta år kan bilar med förbränningsmotorer vara döda. När världen ställer om till elbilar kan konsekvenserna bli förödande för städer, människor, företag och länder. Den slutsatsen dras i en ny uppmärksammad rapport. 

Biltillverkarna satsar miljarder på nya elbilar och just nu pågår det största teknikskiftet i bilens mer än 100 år gamla historia.  

I den nya rapporten ”Rethinking Transportation 2010 – 2030” dödförklarar Stanfordforskaren Tony Seba bilen som vi känner den. Enligt Seba, expert på miljövänliga transporter och entreprenörskap sker framtidens bilresor i självstyrande elbilar och de allra flesta kommer inte heller att äga en bil. Rapporten som har blivit flitigt citerad av medier världen över är dyster läsning för oljebolagen. 

Tuffa tider väntar

Sebas profetia är att minskad efterfrågan på olja leder till sociala och politiska konsekvenser för oljeexporterande länder. Venezuela, Saudiarabien och Ryssland pekas ut som extra sårbara när efterfrågan på olja minskar. Men även globala oljejättar som BP, Shell och Exxon-Mobil ligger risigt till. 

LÄS MER: Volvo Cars överger dieselmotorn

Oljekonsumtionen väntas, enligt rapporten, nå sin topp 2020 med en förbrukning på 100 miljoner fat om dagen, för att sedan sjunka till 70 miljoner fat per dag 2030. Då väntas flyget och tillverkningsindustrin vara de största oljekonsumenterna.  

I dag ligger världens oljekonsumtion på omkring 97 miljoner fat om dagen. Det är inte bara oljebolagen som enligt Seba har tuffa tider framför sig, utan också de biltillverkare som inte är snabba nog att ställa om sin produktion till självstyrande elbilar.

Här byggs Teslas batterifabrik i Nevadaöknen. När fabriken är i full drift nästa år ska man enligt Tesla tillverka fler litiumjonbatterier i den här fabriken per år än hela den globala produktionen 2013. Foto: TT

I dag satsar världens biljättar mångmiljardbelopp på forskning och utveckling av elbilar och hybrider, som ska lanseras de kommande tre till fem åren. Seba, liksom många andra bedömare ser 2020 som en brytpunkt för elbilen. Martin Sköld, bilindustriforskare på Handelshögskolan i Stockholm menar att bilindustrin idag befinner sig i något av ett vägskäl, liknande det i bilismens begynnelse i början av 1900-talet. 

– Det är svårt. Alla avvaktar varandra och ingen vet hur snabbt omställningen går, säger Sköld.  

Då byggdes bilar med en rad olika drivmedel, som bensin, alkohol, ånga och elektricitet. Att valet då föll på bensin berodde enligt Martin Sköld på att det bränslet var enklast att distribuera.  

Situationen är liknande idag och förutom den rena elbilen finns idag en uppsjö av hybrider, men också ett fåtal bränslecellsbilar på marknaden.  

De allra flesta tillverkare är överens om att framtidens drivmedel kommer att vara annorlunda, men om det kommer att vara el, hybrider eller vätgas är oklart. Sköld varnar dock för att det relativt låga världsmarknadspriset på olja kan bromsa omställningen till andra drivmedel. 

”Omfattande omvandling”

Biljättar, som Toyota, General Motors och Volkswagen satsar mångmiljardbelopp på utvecklingen av nya modeller, som ska kunna konkurrera med Tesla i räckvidd och prestanda.

Martin Sköld nämner Audi som ett tydligt exempel på en tillverkare som nu på allvar tar upp konkurrensen med Tesla. Nästa år lanserar Audi elsuven e-tron,  med räckvidd på närmare 50 mil. Tekniken i e-tron kommer också att användas i Porsches kommande elbilar. 

Men de etablerade biltillverkarna väntas få tuff konkurrens av utmanare som Apple och Google när framtidens bilar blir något som kan liknas vid självstyrande datorer med fyra hjul.

LÄS MER: Törstiga bilar får högre skatt

I dag är det lagstiftning snarare än teknik som hindrar de självstyrande bilarnas framfart. 

– Vi står inför en vändpunkt som är den snabbaste och mest omfattande omvandlingen av transporter i människans historia. Bilar med förbränningsmotorer kommer att hamna i en negativ kostnadsspiral, säger Seba till tidningen Financial Post.

Elbilarna blir fler, men försäljningen hämmas av dyr teknik och det faktum att dagens elbilar i många fall inte kan matcha bensin- och dieselbilarnas räckvidd. 

Kostnaden för Litiumjonbatterier väntas sjunka från 339 dollar per kilowattimme till 223 dollar per kilowattimme 2025. Billigare batterier är en av de viktigaste faktorerna till att elbilarna väntas öka. Källa: Bloomberg Foto: Grafik: SVT / Källa: Bloomberg

Runt 2020 väntas pendeln ha svängt och den snabba batteriutvecklingen tillsammans med ökad produktionskapacitet tros pressa priset på de dyra fordonsbatterierna.  

Två länder tar täten

I början av nästa decennium väntas priserna har rasat till ekonomiska nivåer som är mer hanterbara för en större grupp konsumenter. Enligt Seba kommer en ny elbil att kosta runt 30.000 dollar, motsvarade omkring 270.000 kronor i början av nästa decennium.  

– Prisfallet gör att alla nya fordon efter 2025 kommer att vara eldrivna, säger Seba.  

Två länder väntas ta täten i omställningen, Indien och Kina. Indiens premiärminister Narendna Modi har sagt att elbilen är avgörande för att Indien ska minska beroendet av importerad olja och målsättningen är att alla bilar ska vara eldrivna senaste 2032. 

LÄS MER: Därför är dieselns dagar räknade

Landet väntas också införa ett bonus-malus system som i Sverige, som skattemässigt premierar elbilar. 

Diagrammet visar utvecklingen de kommande åren när det gäller den totala lagringskapaciteten ( i gigawattimmar) för fordonsbatterier tillverkade av Tesla, den kinesiska biltillverkaren BYD och batteritillverkaren CATL. Källa: Bloomberg Foto: Grafik SVT / Källa: Bloomberg

Den indiska fordonsindustrin tillverkar i dag omkring 3,5 miljoner personbilar varje år och omställningen till el väntas bli en utmaning för landets inhemska tillverkare som Maruti Suzuki och Mahindra & Mahindra, men redan i dag finns inhemska elbilar att köpa i Indien. 

Utmanar Tesla

Kina, som är världens i särklass största bilproducent väntas också gå mot en helt elektrifierad framtid. I landet tillverkades i fjol runt 28 miljoner bilar och många inhemska tillverkare säljer redan i dag elbilar och hybrider. 

Kina är idag världens största marknad för elbilar och i mars såldes omkring 16.000 nya elbilar i Kina. De 20 mest sålda elbilarna kom alla från inhemska tillverkare. Foto: TT

Den kinesiska tillverkaren BYD, som redan i dag är världens största elbilstillverkare, väntas de kommande åren investera hårt i nya batterifabriker, precis som sin amerikanska konkurrent Tesla.  Men trots att den kinesiska marknaden erbjuder en uppsjö av eldrivna modeller på hemmaplan, är de knappast etablerade på viktiga europeiska marknaden. 

Enligt Martin Sköld kan kineserna kan komma att skaka om marknaden och att morgondagens bilköpare kommer att ha helt annan syn på de varumärken som dominerar marknaden idag.  

– Vi kommer att få helt nya märken. Volvo och Mercedes kanske inte blir lika starka varumärken som idag. Bilen blir mer som en app, säger han. 

Även delningsekonomin väntas påverka bilens roll och de självkörande bilarna kommer att bokas på samma sätt som vi idag bokar transporter med taxitjänsten Uber.  

Att elbilsboomen väntas bli snabb och omfattande förespås också av Ivan Glasenberg, chef för världens största gruvbolag, Glencore.

I en intervju med nyhetsbyrån Bloomberg säger Glasenberg att det leder till ökad efterfrågan på koppar, kobolt, mangan och nickel. Viktiga komponenter i fordonsbatterier. 

Jämför med Kodak

Hur det verkligen kommer att bli i framtiden återstår ju att se, men det faktum att biltillverkarna satsar mångmiljardbelopp på elbilsutveckling och att allt fler länder väntas beskatta bilar med fossila drivmedel hårdare talar för utvecklingen.  

Här finns paralleller till filmtillverkaren Kodak som på 1990-talet inte hoppade på den då snabbt växande marknaden för digitala kameror. Kodaks gick i konkurs och företaget brukar användas som varnande exempel på företag och organisationer som inte klarar omställningar.  

Seba varnar för att flera biltillverkare och oljebolag kan bli framtidens Kodak.  

– En elektrisk drivlina är mer kraftfull och effektiv och bensin- och dieselbilar kan inte konkurrera med den, säger Seba.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer