EU införde under hösten 2022 lagen ”Digital Markets Act”. Lagen riktar in sig på de allra största nätjättarna, vilka EU kallar för ”gatekeepers”. Namnet är sprunget ur deras makt att välja vilka som får använda deras plattformar, såsom App Store och Google play, och på vilket vis – något som EU vill sätta stopp för.
– De ska tvingas släppa taget om plattformarna de sitter på och släppa in sina konkurrenter på lika villkor, säger Sinan Akdag, digital expert hos organisationen Sveriges Konsumenter.
Konkurrenten vill utmana Apple
Ett företag som försökt utnyttja lagen och konkurrera med Apple är Epic Games, skaparna av världsspelet Fortnite.
Epic Games och Apple har länge haft en konflikt gällande spelet Fortnite. Förut fanns Fortnite på App Store, men det ändrades då skaparna lade in en egen monetär tjänst i spelet. Detta rundade det villkor Apple har för produkter på App Store: 30 procent av vinsten ska tillfalla dem.
Nu vill Epic Games skapa ett eget alternativ till App Store och hänvisar till den nya EU-lagen. Processen fick även en lovande start då de fick tillstånd till ett utvecklarkonto på Apples hårdvara, genom sitt dotterbolag Epic Games Sweden.
Litar inte på Epic Games
Men tillståndet har dragits in och det är historien om Fortnite som ligger Epic Games i fatet. Apple menar nämligen att de inte kan lita på Epic med anledning av historien, något som fick Epic Games vd att se rött.
– De är som feodalherrar vilka monterar skallarna av sina forna fiender på murarna, sa Tim Sweeney, till reportrar enligt CNBC.
Bråket har kunnat följas då Epic Games publicerad mejlkonversationer mellan företagens advokater. I dessa hänvisar Apple till Fortnite-historien och vd:n Sweeneys höga tonläge på sociala medier.
En talesperson från Apple påstår att de har all rätt att neka Epics produkter efter att de vann i rätten gällande Fortnites monetära rundning, enligt CNBC.
FAKTA: TVÅFRONTSATTACK AV EU
EU-kommissionen lade i december 2020 fram förslag på två nya digitala lagar: om digitala tjänster (DSA) och digitala marknader (DMA).
Förenklat kan DSA liknas vid spelregler för det som händer på de digitala plattformarna medan DMA ses som ett regelverk för hur de största plattformarna, så kallade grindvakter, konkurrerar med andra mindre aktörer inom sitt specifika område.
I DSA ingår skärpta krav på att plattformar agerar mot illegalt innehåll och även hantering av illegala varor. Även sådant som riktad reklam och insamling av personlig data berörs. Digitala samordnare i medlemsländerna får en övervakande roll för att se till att plattformarna agerar.
DMA innebär något förenklat att användare måste kunna få välja vilka tjänster de vill, oavsett plattform. I praktiken skulle en Iphone-användare då exempelvis kunna installera appar utanför Apples appbutik.
För att omfattas av DMA krävs bland annat att ett företag erbjuder en ”kärntjänst” (webbläsare, meddelandetjänst eller socialt nätverk) på en plattform och att de har 45 miljoner EU-användare per månad
TT