Klockan är sju på kvällen och det är redan mörkt hemma hos Sarah Zahed i Tripoli i norra Libanon. Bara ett stearinljus lyser upp vardagsrummet.
Den statliga elförsörjningen fungerar bara en eller ett par timmar om dagen. Idag kom den timmen i eftermiddags.
– För ett år sedan hade vi det bättre. Men strömavbrotten har blivit allt längre, säger trettonåriga Sarah.
En av de kraftigaste kriserna i modern tid
Libanon skakas av en av de kraftigaste ekonomiska kriserna i modern tid. Landets medelklass har snabbt blivit fattig.
Sarahs morfar Abdelrazak Ahmed öppnar kylskåpet som håller rumstemperatur. Därinne finns bröd och ost. Familjen handlar mat för en dag i taget, och enbart sådant som klarar värmen.
Priset på bränsle upp 1 000 procent
Priserna på bränsle och el har stigit brant sedan årsskifte. Samtidigt som landets valuta liran har kollapsat så har de statliga subventionerna av bensin och diesel avskaffats och priserna på bränsle har stigit med mer än 1 000 procent. Resultatet är att månadskostnaden för en generator ligger i nivå med en månadslön för Abdelrazak som är målare.
– Jag kan jobba i en månad och allt jag har råd med är tre ampere. Det går helt enkelt inte, säger Abdelrazak.
Livsavgörande generatorer
Flera sjukhus i Libanon har sedan tidigare stängt av luftkonditionering och belysning i väntrum och kontorsutrymmen. Också här kommer den statliga elen bara en eller ett par timmar om dagen. Anna Farra är överläkare på LAU-sjukhuset, Lebanese American University Hospital i Beirut, och växte upp i Libanon under landets inbördeskrig. Inte ens då var strömavbrotten så långvariga och omfattande som nu, berättar hon. För patienterna är generatorerna livsavgörande.
– Om generatorerna inte var igång skulle patienter dö. Då fungerar varken andningsmaskiner eller operationssalar, säger Anna Farra.
Skyhöga kostnader för el
Sjukhusen köper in bränsle för några dagar i taget, till skyhöga kostnader. På LAU-sjukhuset lägger man motsvarande en miljon svenska kronor i månaden enbart för att säkra att sjukhuset har ström.
– För några veckor sedan var det svårt att över huvud taget få tag i bränsle i landet. Det är en enorm stress, säger Anna Farra.