I slutet av maj genomfördes en laserscanning av Estonias vrak under en expedition som upphandlats och leddes av den estländska haverikommissionen.
De kommande dagarna ska den havererade passagerarfärjan åter undersökas. Den här gången med hjälp av fotogrammetri under ledning av Statens haverikommission (SHK).
– Det vi ska göra nu handlar främst om att dokumentera fartyget med fotografi och ta ett mycket stort antal fotografier som kan sättas samman till en 3D-bild av fartyget, säger SHK:s ställföreträdande generaldirektör Jonas Bäckstrand till SVT.
– Så att vi tydligt kan se detaljer och kan analysera eventuella skador på fartyget och få en tydlig överblick av fartyget, fortsätter han.
Okända hål
Både den svenska och den estniska haverikommissionen kommer att vara ombord för att leda och styra arbetet.
Fotogrammetriundersökningen beräknas ta mellan 12 och 16 dagar beroende på väderförhållanden vid vraket.
Bakgrunden till de nya undersökningarna vid förlisningsplatsen, som inleddes förra sommaren, är dokumentären ”Estonia – fyndet som förändrar allt” som sändes 2020. I dokumentären visades tidigare okända hål i fartygets styrbordssida, vilket ledde till nya spekulationer om orsaken till katastrofen 1994.
Andra upptäckter
Vid undersökningarna som genomfördes förra sommaren dokumenterades de hål i skrovet som visades i dokumentären om förlisningen men det gjordes även andra upptäckter, bland annat rörande bottenförhållanden, som inte framkom i den ursprungliga haveriutredningen som gjordes 1994.
När sommarens undersökningar är avslutade kommer det att dröja ytterligare några månader innan materialet analyserats och ett resultat kan presenteras.