SVT Nyheters ansvariga utgivare Charlotta Friborg. Foto: SVT

SVT Nyheters ansvariga utgivare: ”Att flera redaktioner nu valt att bryta tystnaden om Kinas angrepp är viktigt”

Uppdaterad
Publicerad
Utrikesminister Ann Linde har kritiserat den kinesiska ambassadören i skarpa ordalag. Hon har kallat upp honom till UD för att ytterligare markera mot de frekventa attackerna mot svenska medier och journalister.

Det är en direkt konsekvens av SVT Nyheters viktiga publicering, där vi berättat om de många påtryckningarna från ambassaden mot svenska nyhetsredaktioner.

Det är dock inte första gången ambassadören kallas till möte på Utrikesdepartementet. SVT har tidigare rapporterat om att detta skett cirka 40 gånger. Själv har ambassadör Gui Congyou belåtet hävdat att han haft minst 60 möten på olika nivåer inom UD.

Det nya är att detta möte kallats till helt öppet och inte omgärdas av det hyschhysch som är brukligt i diplomatiska sammanhang. Därtill har tre riksdagspartier (V, KD och SD) nu gjort tydligt att de vill förklara ambassadören persona non grata.

Anmärkningsvärt bildspråk

SVT:s granskning har fått stor uppmärksamhet i svenska medier och har även citerats utomlands. Nyheten har plockats upp av bland annat tidningarna South China Morning Post, New York Times och av nyhetsbyrån AP.

En förklaring till genomslaget är det anmärkningsvärda bildspråket från ambassadörens sida, där han jämför svenska medier med lättviktsboxare som utan att veta sin plats väljer att mucka gräl med tungviktsboxaren Kina. Ordvändningen har fått garvade publicister och diplomater att höja på ögonbrynen.

Journalister riskerar sina visum

En annan förklaring till uppmärksamheten är att flera stora svenska redaktioner valt att berätta om dessa påtryckningsförsök. SVT:s publicering bygger på en enkät till åtta redaktioner (SVT Nyheter är en av dem), som sex redaktioner valt att svara på. Svenska Dagbladet, Expressen, Sveriges Radio och Sveriges Television har alla vittnat om påverkansförsök. Efter SVT:s publicering har även TT berättat om samma sak.

Kinas officiella linje är att utländska journalister är välkomna, så att de kan rapportera om hur vanliga människor i landet har det. Men gentemot Expressen, som rapporterat mycket om den fängslade förläggaren Gui Minhai, visar ambassaden ett annat ansikte. Expressen har nekats inresevisum för en reporter med hänvisning till att tidningen rapporterat om Kina på ett sätt som ansetts som misshagligt.

Redaktioner som väljer att berätta om påtryckningsförsöken vet att de därmed riskerar sina journalistvisum och därmed möjligheterna att rapportera på plats från Kina. Men att flera redaktioner nu valt att bryta tystnaden är viktigt. Och vad än en ambassadör må tro – öppenhet och journalistisk integritet väger i längden mycket tungt, även mot välbyggda sluggers.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Nyhetsbloggen

Mer i ämnet