Tidigare EU-kommissionären Cecilia Malmström. Foto: John Thys/TT

”Första gången man utgår från en optimal situation och gör den sämre”

Publicerad

Cecilia Malmström, tidigare EU: handelskommissionär och statsråd för Liberalerna, har under nio års tid förhandlat fram handelsavtal för EU:s räkning med länder så som Mexiko och Kanada. Hon beskriver situationen som EU och Storbritannien nu befinner sig i som unik.

– Det här är första gången man utgår från en optimal situation och gör den sämre, säger Cecilia Malmström.

Storbritannien lämnar EU den 31 januari 2020, men kommer att stanna kvar i unionen tills slutet av året. Under tiden ska EU förhandla fram ett nytt handelsavtal med Storbritannien som ska träda i kraft efter att landet lämnat unionen den 31 december 2020. En situation som aldrig tidigare inträffat.

– När vi förhandlar ett avtal med exempelvis Kanada, Mexiko eller Vietnam så utgår man från ett läge och vill göra det bättre. Man vill öka tillträdet till marknaden, göra det lättare för företag genom att ta bort tullar eller andra hinder. Det här är första gången man utgår från en optimal situation och gör den sämre, säger Cecilia Malmström.

”Inte särskilt realistiskt”

Det är många pusselbitar som ska läggas och tiden är knapp. För när avtalet är klart, ska medlemsländerna gå igenom avtalet för att se om det strider mot någon befintlig lag. Det ska därefter översättas till alla EU:s 23 språk, en process som tar mellan sex månader och ett år. Sedan ska det godkännas av alla nationella parlamentet och därefter röstas igenom av Europaparlamentet.

- Det snabbaste vi har förhandlat var när vi uppdaterade ett gammalt avtal med Mexiko, då tog det två år, säger Malmström och fortsätter.

– Att allt ska vara färdigförhandlat, översatt och genomröstat till sista december är inte särskilt realistiskt.

Förhandlingskunskapen saknas

Det största problemet i kommande förhandlingar är Storbritanniens inrikespolitiska situation. Premiärminister Boris Johnson har lovat att ”ta tillbaka kontrollen”, vilket gör att frågan om standarder kommer att vara bland det svåraste. Det gäller allt från hur en växellåda på en bil ska konstrueras till miljö och arbetsskydd.

– Storbritannien har ju också det problemet att alla frihandelsavtal de senaste åren har gjorts av EU, så de har inte så stor förhandlingskapacitet. Det krävs ganska mycket folk och resurser att förhandla. De har under de senaste åren försökt bygga upp en sådan kapacitet, men det tar också tid. En sådan här förhandling involverar hundratals människor under flera års tid, säger Malmström.

Men hon menar att man inte heller ska överdriva svårigheterna.

– Ytterst sett handlar det om en politisk vilja. Vill man komma överens eller inte? När man kommit igång får man titta på om man inte behöver lösa allt på en gång, utan istället ska lösa det mest akuta, säger Malmström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.