Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Tabata är en form av intervallträning som kommer från Japan. Till höger upphovsmannen Izumi Tabata. Foto: TT/SVT

Träningsgurun generad när tuff Tabataträning sprids över världen

Högintensiv intervallträning, så kallad tabata, kan ge bättre träning på kort tid än att hålla på länge i halvfart. Det är grunden för en träningsform som spridits över världen de senaste åren. Men den japanske upphovsmannen, som besökt Stockholm, är mest generad över framgången.

Tuff tabataträning utvecklades ursprungligen av det japanska skridskolandslaget på 80-talet. Landslagets träningsläkare Izumi Tabata testade olika träningsupplägg som skridskoåkarna använde och kom fram till att hårda 20-sekundersintervaller under kort tid har bättre träningseffekt än att cykla halvsnabbt i en timme.

Tabatas studie blev banbrytande. Sedan dess har högintensiv intervallträning blivit allt mer populär, och det har särskilt tagit fart de senaste åren.

– Trettio minuter intensivt är perfekt. Man håller igång hela tiden utan paus så man får verkligen plåga igenom kroppen, säger Maria Hellström som ofta tränar tabata på lunchen på ett gym i Uppsala.

Izumi Tabatas forskning handlar mycket om hur lite träning man behöver göra för att få bra hälsoeffekter. Det lockar förstås många motionärer som har ont om tid.

– Resultaten är visserligen viktiga men också att de som tränar högintensivt gillar det, säger han.

Effektivt även utan att maxa

Men intervallträning är inget nytt. Den som enligt uppgift var först att träna så var den finske långdistanslöparen Hannes Kolehmainen som tog hem tre guld i Stockholms-OS 1912. Han sprang 5-10 intervaller på 1.000 meter på tre minuter.

I dag är intervallträning en självklarhet. Tabata utvecklades som stenhård träning för elitidrottare som pressades till utmattning, men försök som de japanska forskarna har gjort senare visar att effekten blir bra även om man inte kör så extremt hårt som eliten.

– Om man kör till utmattning ger det bäst respons, men även lite lägre ansträngning än utmattning ger också bra effekt, säger Izumi Tabata, som understryker att all träning är bra och att det gäller att hitta något man tycker är roligt.

– Nästa steg bli att göra tabataträningen mer personlig, hitta dina ”tabatas”. Gör träning du älskar!, säger han.

Gjorde Tabata till ett känt namn

Mängder av forskningsartiklar om högintensiv träning har skrivits sen Izumi Tabata lanserade sin metod som nu används över hela världen av vanliga motionärer. Själv är han en blygsam japan som mest verkar generad över uppmärksamheten.

– Det är lite genant. Jag blev väldigt förvånad över att mitt namn är väldigt känt över hela världen. Men det är mitt namn bara, inte jag, säger Izumi Tabata med ett skratt.

LÄS MER: De hårdtränar för att kunna sitta stilla på lektionen

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer