Han hade nyss kommit till London och befann sig på andra våningen i affären. Där märkte han inte att butiken höll på att stänga och det var först efter en kvart som han förstod han att han inte kunde komma ut ur affären.
Med hjälp av sociala medier försökte han uppmärksamma omvärlden på att han satt fast. En timme efter stängningen la han upp en bild på den stängda dörren på Instagram och skrev ”tydligen är någon på väg”.
Klockan 23.00, två timmar efter stängningen, skrev David Wills till bokaffärens Twitterkonto och bad om att få bli utsläppt, men ansvariga för företagets sociala medier-konton hade gått hem klockan 17.30.
Först klockan 00.15 hjälpte polisen ut honom ur butiken efter att aktiva på sociala medier hört av sig.
Bokaffären som låst in David Mills gjorde det bästa av situationen och listade i dag i ett blogginlägg boktips under rubriken ”Vad du ska läsa när du har två timmar över... och är inlåst i en bokaffär”.