Under tre år av pandemi var gränserna mer eller mindre stängda, med skyhöga biljettpriser, lång och oberäknelig obligatorisk karantän, och visumregler som tillät mycket få inresor. Nu har resandet öppnat igen, men besökarna uteblir.
År 2019, innan pandemin, hade Kina 98 miljoner utländska besökare, enligt siffror från den kinesiska myndigheten Nationella immigrationsadministrationen. Förra året var antalet utländska besökare drygt en tredjedel, 35 miljoner.
Det finns inte siffror över hur stor del av besökarna som är turister, men siffror från Kinas turistbyråer visar en skarp nedgång: Första halvåret 2019 hade de 8,6 miljoner utländska kunder, motsvarande siffra 2023 var 480 tusen – mindre än 6 procent.
Det finns inga siffror för andra halvåret 2023.
Den mycket förbjudna staden
De utländska turisterna verkar inte ha kommit tillbaka, det märks bland annat när man besöker Kinas turistmål.
I Förbjudna staden i Peking träffar SVT Sasha Giginjerevic från Serbien, en av få utländska besökare:
– Den Förbjudna staden är toppen men det är synd att hela världen inte får se den. Jag tycker att de ska vara mer öppna mot världen, säger han.
– Det är kanske anledningen till att den kallas Den förbjudna staden?
Allt fler kampanjer försvårar för utlänningar
Kina har förändrats under pandemin, och samhället har blivit mindre anpassat efter icke-kineser.
Kinesiska säkerhetsmyndigheter driver kampanjer som uppmanar Kinas medborgare att akta sig för utländska spioner, digitala kinesiska betallösningar har helt ersatt kortbetalningar och idag kräver många vardagliga moment att man är legitimerad via en kinesisk digital plattform. Västerländska appar och plattformar är förbjudna i stor utsträckning.
Sasha Giginjerevic är på affärsresa med sitt företag inom gruvindustrin, och har inte bokat sin inträdesbiljett till Förbjudna staden själv. Det kräver att man är registrerad i kinesiska sociala medier och har en kinesisk digital betallösning i telefonen.
– Självklart inte. Allt bokades via vårt företag och vi har med oss våra egna tolkar från vårt företag.