Enligt Twitters vd Jack Dorsey kommer förbudet att gälla globalt. Foto: Soeren Stache/TT, Francois Mori/TT

Twitter förbjuder politiska annonser

Uppdaterad
Publicerad

Sociala medieplattformen Twitter kommer att förbjuda politiska annonser från och med nästa månad, rapporterar Reuters. Beslutet kommer efter att flera sociala medier anklagats för att ha påverkat utkomsten i politiska val med felaktiga annonser.

Förbudet, som börjar gälla 22 november, kommer att gälla alla annonser med politiskt budskap.

”Vi har tagit beslutet att stoppa all politisk annonsering på Twitter globalt. Vi anser att man inte bör betala för att nå ut med ett politiskt budskap, utan förtjäna det”, skriver Twitters vd Jack Dorsey i ett uttalande på plattformen, och tillägger:

”Samtidigt som internetannonser är väldigt kraftfulla och väldigt effektiva för kommersiella annonsörer, medför denna kraft betydande risker för politiken”.

Förbudet kritiseras

USA:s president Donald Trump har gjort sig känd som en flitig Twitter-användare, och förbudet får nu kritik från Brad Parscale, Trumps kampanjchef för presidentvalet 2020.

”Twitters förbud mot politiska annonser är ännu ett försök från vänstern att tysta Trump och konservativa”, skriver han på Twitter.

Pressar Facebook

Sociala medieplattformar som Twitter och Facebook har de senaste åren kritiserats för att sprida annonser med felaktig information. Facebook har bland annat anklagats för att ha påverkat det amerikanska presidentvalet 2016 med ryska propagandaannonser.

Att Twitter nu förbjuder politiska annonser ökar pressen på Facebook – som tagit beslutet att inte faktagranska annonser från politiker, enligt Reuters.

Enligt analytiker som Reuters talat med, väntas förbudet inte påverka Twitters ekonomi, men företagets aktie föll med 1,8 procent efter förbudet offentliggjordes.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer