Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Enligt Twitter ska det statliga ryska tv-bolaget RT ha köpt omkring 2.000 annonser under 2016, riktade mot en amerikansk publik. På bilden Twitters representanter på väg in till förhöret med det amerikanska representanthusets underrättelseutskott. Foto: TT & Twitter

Twitter: Rysk statsmedia köpte tusentals annonser inför amerikanska valet

Det statligt ägda ryska tv-bolaget RT ska ha köpt tusentals sponsrade inlägg på mikrobloggen Twitter inför det amerikanska presidentvalet, i det misstänkta syftet att påverka valutgången till Trumps fördel. Twitter har i möte med amerikanska utredare även redovisat hur desinformation om hur valprocessen går till flitigt spridits på plattformen månaderna före valet.

Representanter för den amerikanska sociala mediejätten Twitter har under torsdagen träffat utredare från den amerikanska kongressen, för att redogöra för hur Ryssland eventuellt utnyttjat tjänsten för att försöka påverka det amerikanska presidentvalet hösten 2016 till Donald Trumps fördel.

Enligt företaget ska det statliga ryska tv-bolaget RT ha köpt omkring 2.000 annonser på Twitters plattform under 2016, riktade mot en amerikansk publik, rapporterar bland annat AFP.

Annonserna misstänks ha syftat till att påverka opinionen inför presidentvalet, och ska sammanlagt ha kostat över motsvarande 2,2 miljoner kronor.

”Dessa kampanjer var riktade mot den traditionella massmediala publiken och lyfte framförallt fram RT:s tweets med nyhetsartiklar”, skriver Twitter i ett uttalande.

Hundratals konton spärrade

Twitter skriver vidare att man själv tagit initiativ till granskningen av misstänkt ryskt propagandaarbete sedan en annan social mediegigant, Facebook, förklarat att man upptäckt över 450 konton på sin tjänst kopplade till sådan rysk verksamhet.

”Av de omkring 450 konton som Facebook nyligen redovisade, har vi dragit slutsatsen att 22 hade matchande konton på Twitter”, skriver man.

Dessa konton ska sedan ha kunnat kopplas till ytterligare 179 konton. Samtliga har nu spärrats för brott mot plattformens användarvillkor, framförallt gällande spam.

”Till och med CNN har visat vår reklam”

RT:s chefredaktör Margarita Simonyan tar dock anklagelserna med ro.

”Twitter har just avslöjat den hemska informationen att vi har spenderat pengar på reklam, precis som alla andra mediaorganisationer i världen. Detta tvingar oss att gå ett steg längre och erkänna att vi också spenderat pengar på reklam på flygplatser, i taxibilar, på reklamskyltar, internet, tv och radio. Till och med CNN har visat vår reklam. Av någon anledning tänkte vi inte på att vanlig annonsering kunde betraktas som misstänkt eller skadlig verksamhet i en demokrati”, skriver hon på kanalens hemsida.

Spred falsk info om sms-röstande

Förutom RT:s spridande av opinionsdrivande nyhetsmaterial, ska en del andra köpta annonsplatser på Twitter inför presidentvalet ha innehållit vilseledande information om själva valprocessen.

Några av de sponsrade inläggen gav exempelvis information om att man kunde sms:a in sin röst, vilket inte är sant. Detta rykte spreds framförallt kring uppmaningar om att rösta på Hillary Clinton, Donald Trumps motståndare i valet.

Just dessa inlägg har dock Twitter inte med säkerhet kunnat koppla till Ryssland, men flera av dem ska ha kommit från automatiserade konton.

Företaget lovar utredarna fortsatt samarbete för att utreda den exakta utsträckningen och källan till de missvisande inläggen.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Trump och Ryssland

Mer i ämnet