Enorma köer på moptorvägen utanför München Foto: Matthias Balk, AP / TT

Gratisbussar ska få tyskarna att ställa bilen

Uppdaterad
Publicerad

I Tyskland vill man försöka få bilisterna att åka kollektivt för att minska utsläppen av bilavgaser i städerna. I ett nytt förslag vill regeringen införa avgiftsfri kollektivtrafik i fem städer.

Förslaget om gratis bussar och tåg diskuteras intensivt i Tyskland. Avgasskandalen väckte debatten om dieselutsläppen och kraven höjs om åtgärder mot den dåliga luften i många storstäder. Bilindustrin fick be om ursäkt genom att donera 2,5 miljarder kronor till en fond för renare luft i städerna.

Elbilar och miljözoner

Fler elbilar och särskilda miljözoner är på gång för att slippa dieselförbud. I Stuttgart har man till och med prövat mossväggar som ska suga upp giftpartiklar. Den tyska miljörörelsen har stämt 18 tyska städer för deras hälsofarliga luft.

Nu föreslår den tyska regeringen avgiftsfri kollektivtrafik på prov i fem städer, i Bonn, Essen, Herrenberg, Reutlingen och Mannheim. 130 städer i Europa har livshotande nivåer av luftföroreningar, enligt EU-kommissionen som lagt fram en handlingsplan.

Hotar med böter

Kommissionen hotar med böter om inte Tyskland och flera andra medlemsländer minskar sina utsläpp. En fjärdedel av EU:s utsläpp av växthusgaser skapas av transportsektorn vilket leder till negativa effekter på miljön och människor. Sveriges utsläpp av luftföroreningar visar på en stadigt minskande trend, enligt Naturvårdsverket. Den svenska regeringen är på gång att införa nya miljözoner med förbud mot dieselbilar från 2020. På många håll i landet erbjuder kommuner gratis kollektivtrafik.

Fungerar i glesbygd

Särskilt i glesbygd fungerar avgiftsfria alternativ, anser Oded Cats, forskare vid Delfts tekniska universitet i Nederländerna.

– Studier visar att få bilister går över till kollektivtrafiken på grund av kostnaderna, säger han i Der Spiegel. Han anser att trängselavgifter, som i Stockholm och London, är ett bättre sätt att få bilister att tänka om. Oded Cats framhåller även att höga parkeringsavgifter avskräcker många från att ta bilen. För att kollektivtrafiken ska vara ett attraktivt alternativ krävs att den är pålitlig och väl utbyggd med täta turer, anser han. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.