Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Förskolläraren Petra Nenning har precis fått sin första vaccinspruta mot covid-19. Foto: SVT

Tysklands lärare går före i vaccinkön – nu ska skolorna öppna igen

Uppdaterad
Publicerad

Efter en livlig debatt i Tyskland om hur smittsamma barnen är har nu lärare och förskolepersonal fått förtur i vaccinkön i flera delstater.

De tyska skolorna öppnar igen efter att ha varit stängda sedan december.

– Nu kan vi ta upp barnen i famnen utan att ha dåligt samvete, berättar förskolläraren Ann-Katrin för SVT Nyheter  när hon är på väg in på vaccincentret i Düsseldorf.

Nästan 300 000 lärare och förskolepersonal i delstaten Nordrhein-Westfalen, som är Tysklands folkrikaste, har fått förtur i vaccinkön.

– Vi vill öppna skolorna ännu mer nästa vecka. Och då är det uttalat viktigt att vi mycket snabbt når en hög vaccinationsnivå bland personen i skolan och barnomsorgen, säger Düsseldorfs borgmästare Stephan Keller.

I Düsseldorf är vaccinationstakten nu 2 600 personer om dagen, men den ska öka till 13 000 inom några dagar hoppas borgmästaren. Allt hänger på tillgången på vaccindoser.

”Jag tycker det är rätt”

De tyska skolorna har hållits stängda sedan jullovet, medan förskolorna fortsatt hållit öppet. Förskolläraren Petra Nenning har precis fått sin första spruta och är på väg ut från det stora vaccincentret som öppnat i Düsseldorfs fotbollsarena. 

– Självklart finns det en del som känner sig orättvist behandlade när man ändrar prioriteringsordningen, ibland med rätta. Men jag tycker det är rätt eftersom vi har så mycket kontakt med folk. Åtgärden är bra eftersom det är viktigt att förskolorna och skolorna kan hålla öppet, säger hon.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer