Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Viking Sky bogseras in till kaj i Moldes hamn. Foto: Svein Ove Ekornesvåg, TTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Viking Sky vid kaj – alla passagerarna kunde lämna fartyget

Uppdaterad
Publicerad

Kryssningsfartyget Viking Sky har kommit in till hamnen i Molde med hundratals passagerare ombord. De möttes av jublande människor med norska flaggor – och svarade med att vinka tillbaka.
– Vi klarade det, ropade passagerarna enligt NRK.

Det var vid 14-tiden på lördagen som kryssningsfartyget Viking Sky, med 1 373 personer ombord, fick motorproblem utanför Norges kust och skickade ut en nödsignal vid Hustadvika i Möre och Romsdal. Samtidigt var vädret dåligt med upp till 15 meter höga vågor, uppger NRK. Några timmar senare började räddningsmanskapet evakuera passagerarna med helikopter.

Fartyget gick på söndagen för egen maskin, men bogserades samtidigt in till land. Det anlöpte hamnen i Molde, med 894 personer kvar ombord, strax efter 16 och möttes av jublande människor med norska flaggor. Flera av passagerarna vinkade tillbaka, uppger Dagbladet. Representanter för brittiska, amerikanska och kanadensiska ambassaden fanns på plats för att ta mot sina landsmän – de flesta passagerarna är amerikaner och britter.

27 personer har skadats, uppger en sjuksköterska vid akutmottagningen i Molde. En del av dem har redan skrivits ut, enligt en talesperson för rederiet Viking Ocean Cruises. För en är tillståndet allvarligt, enligt sjukvården.

Läget var kritiskt

Norska huvudräddningscentralen uppger att situationen var kritisk på lördagskvällen.

– Det var mycket allvarligt och kritiskt i går eftermiddag och kväll, säger polischefen Hans Vik enligt Aftenposten.

Mikael Hinnerson, sjösäkerhetsexpert på Sjöräddningssällskapet, säger till SVT Nyheter att det var fel ställe att få motorproblem på.

– Från sakkunniga på platsen har jag hört att det var mindre än hundra meter till godo innan fartyget började slå mot klippor och brytas ned, säger han och fortsätter:

– Hade folk blivit exponerade för kölden och kommit i vattnet hade det inte blivit en bra utgång.

Statens haverikommission i Norge ska granska händelsen, med motivering att det var hög risk för passagerarna på fartyget.

Det norska kustverket uppger att kaptenen fattade beslut om att gå förbi Hustadvika – trots ovädret – i samråde med de två lotsarna ombord.

– Det fanns ingenting som sade att ett fartyg som Viking Sky inte skulle gå den här sträckan i det vädret som var, säger kommunikationschef Solveig Moe Fröland till Bergens Tidene.

Vattnet forsade in

De två vänninorna Carolyn Savikas och Mary Ann Rieland, åt lunch när allt startade. De berättar att vattnet forsade in genom en av dörrarna till restaurangen.

– Fartyget skakade fram och tillbaka, säger Carolyn Savikas till Verdens Gang och fortsätter:

– Vi gick ned till mötesplatsen i var i restaurangen. Plötsligt sköljde en enorm våg mot oss. Allt jag såg var ben, armar, vatten och bord. Det var som Titanic – precis som de bilder man har sett av Titanic. Jag hade två män och en kvinna över mig.

Mary Ann Rieland berättar att hon hade vatten upp till höfterna. Hon tänkte att ”nu är det över”.

– Allt du kunde höra var glas som krossades överallt. Jag såg bara vågen komma mot oss och jag tänkte att nu sker det något förfärligt.

Det här är Viking Sky

Visa

Kapacitet: 930 passagerare, exklusive besättning

Byggd: 2017

Längd: 227 meter

Bredd: 34 meter

Ägare: Viking Ocean Cruises

Bakom Viking Cruises står Torstein Hagen, utflyttad från Norge.

Han finns på Forbes miljardärlista. Bor i Luzern, Schweiz.

Rederiets flotta är:

Viking Sea

Viking Sky

Viking Sun

Viking Orion

Källa: Viking Ocean Cruises/Marine Traffic/SVT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer