Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Enligt förskolans läroplan ska alla ha en kunskap kring nationella minoritetsspråken”, säger Petra Petersen Foto: Thomas Svenson, SVT

Filmskapande i förskolan – ett nytt sätt att inkludera minoritetsspråk

Publicerad

Svenska Filminstitutet har i vår gett ut materialpaketet språklek med film, som ska hjälpa förskolor att ta upp nationella minoritetsspråk i undervisningen. Förskolepersonalen får till exempel lära sig hur barnen kan göra egna filmer på minoritetsspråk.

Universitetslektor Petra Petersen, som utbildar blivande förskollärare på Stockholms Universitet, var med i projektet som expert. Hon har forskat på hur man kan inkludera finska i förskolans verksamhet med hjälp av digitala resurser och genom filmskapande.

– Det har visat sig i mina studier att när barnen får skapa själva och använda sina kreativa förmågor och sina egna språk, så händer det något, berättar hon.

Hög status

– Digitala resurser har ofta hög status bland barn, och barn är intresserade av dem. Man kan åka snålskjuts på det intresset, tipsar Petersen och fortsätter:

– Om man tänker på minoritetsspråkens överlevnad, så måste de användas av barn och ungdomar, i ett för dem användbart och nutida sammanhang.

Praktiska tips

I materialpaketet språklek med film ingår det handfasta instruktioner till pedagoger.

– Det är viktigt att det är praktiskt. Att man inte bara pratar om att det är viktigt, utan faktiskt visar hur man kan göra. Det är efterfrågat ute på förskolorna, konstaterar Petersen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.