– Idag har tvåspråkiga barn endast rätt till undervisning i minoritetsspråket en lektion i veckan, men 45 minuter räcker inte någonstans. Förslaget med tre timmar i veckan skulle ge barnen möjlighet att på riktigt lära sig språket, säger finskläraren Eija-Mari Sinisalmi.
Arbetsgruppen, med professor Jarmo Lainio i spetsen, föreslår också att minoritetsspråk ska bli ett eget ämne i skolan och att minoritetsspråken ska läras ut under ordinarie skoltid.
– Det här skulle vara en klar förbättring för barnen. De allra minsta, de i klass ett och två, orkar inte koncentrera sig sent på eftermiddagen. Som det är idag kan finskundervisningen hållas så sent som 16.00 och då är barnen väldigt trötta, fortsätter Eija-Mari Sinisalmi.
”Jag hoppas att förslaget träder i kraft så fort som möjligt”
Eeva Jonsson har från och med hösten två barn som ska lära sig läsa och skriva finska genom skolundervisningen. Hon pratar finska med barnen hemma, men skolundervisningen behövs för att barnen ska lära sig mer än bara talspråk.
– Jag hoppas att förslaget träder i kraft så fort som möjligt, så att pojkarna får lära sig finska ordentligt, säger hon.
Nu ska förslaget granskas av kommuner och myndigheter.