Enligt handelskammarens vd Kjell Skoglund är det en fördel för de finska företagen att de känner till den svenska marknaden bättre än t.ex. svenska företag känner till den finska.
Många teknologi-, byggnads- och sjukvårdsföretag siktar på den svenska marknaden.
–Finland kan erbjuda stora innovationer inom sjukvården och kan bl.a. sälja operationsteknologi. Men också när det gäller service till äldre, finns ett utbud av olika slags utrustning så att de äldre kan bo kvar hemma längre, säger Skoglund.
I samma takt som den finsk-svenska handelskammaren vuxit har den finsk-ryska handelskammaren krympt. Med tiotals medlemmar, enligt handelskammaren, enligt uppgifter till Uutiset med 100-tals.
Taloustutkimus Oy:s senaste mätning visar att Finlands export till Ryssland minskade i januari med 43 % jämfört med samma tid förra året.
Finska företag lockas också av att kostnadsnivån är lägre i Sverige.
– Om man t.ex. jämför med svenska företag har vi en kostnadsnivå som är 10–20 % högre än i Sverige.
Att ta sig in på den svenska marknaden kräver kunskaper i svenska och bra marknadsföring.
– Vi måste få tillbaka stoltheten vi hade i mitten av 90-talet. Vi måste på något sätt få med att vi har kunnandet, vi är ett vinnarfolk och att vi visar glädje när vi säljer och marknadsför. Humorn måste med i arbetet med försäljning.