Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon hör du sjundeklassarna Simon och Alina samt läraren Hanna Lönnförs tankar om finskundervisningen i en svenskspråkig skola. Foto: Marcus Floman, SVT

Svenskspråkiga elever i Finland kan få bristfälliga kunskaper i finska – så tänker eleverna

Uppdaterad
Publicerad

Skolresultaten i finska är sämre i kommuner i Finland där merparten av befolkningen är svenskspråkiga. Nationella centret för utbildningsutvärdering oroar sig för de stora skillnaderna kommuner emellan.

Det är främst barn till finlandssvenska familjer som går i svenskspråkiga skolor i Finland. För drygt 4 av 10 elever har den ena föräldern finska som modersmål. Dessa barn behärskar ofta finska språket bättre, än barn vars föräldrar är helt svenskspråkiga.

– De elever som pratade finska hemma eller i skolan, utvecklades bättre eller snabbare än de som inte gjorde det, säger Jukka Marjanen, ledande utvärderingsexpert på Nationella centret för utbildningsutvärdering.

Han får medhåll från Ella, som går i sjunde årskursen på Kungsvägens skola i tvåspråkiga kommunen Sibbo.

– Jag lär mig jättemycket finska när jag lyssnar på de finskspråkiga eleverna, säger hon.

Finsk- och svenskspråkiga skolsystemen

– Finland har i breda drag två parallella skolsystem: ett finskspråkigt och ett svenskspråkigt. Det innebär att skolans utbildningsspråk är finska eller svenska, eller i vissa fall samiska, romani eller teckenspråk.

– I Finland erbjuds också tvåspråkig undervisning. Då kan man som elev på en svenskspråkig skola få delar av undervisningen på finska, och vice versa.  Undervisning får också ges delvis eller helt på andra språk än finska. Det innebär att undervisningsspråket till exempel kan vara engelska, spanska eller kinesiska.

– Elever i svenskspråkiga skolor, exklusive elever på Åland, börjar studera finska i första eller andra klass och läser finska två till tre lektioner i veckan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.