Wasaline som går mellan Umeå och Vasa. Foto: SVT

Umeå och Vasa får ny färja

Uppdaterad
Publicerad

Både Umeå och Vasa är överens. En ny färja byggs och finansieringen är redan klar. En rutt som är viktig inte bara för de två kommunerna, utan även för transport från Norge till Asien.

Bilfärjan som trafikerar sträckan mellan Umeå och Vasa ska snart pensioneras, då finansieringen av den nya färjan är klar.

Både Umeås och Vasas kommuner satsar 25 miljoner euro på en modernare färja.

– Den gamla färjan är redan 35 år gammal. Det är en ganska omodern färja så vi måste bygga en ny vare sig vi vill eller inte, säger Hans Lindberg (S) som är ordförande för kommunstyrelsen i Umeå.

– Den måste vara hållbar och släppa ut mindre fossila bränslen.

”Ett exempel för världen”

Projektet finansieras av kommunerna, finska och svenska staten, samt ett 30 årigt EU-lån.

Joakim Strand (RKP) är stadsfullmäktige i Vasa och ser fram emot bygget av den nya färjan.

– Färjan blir ett flytande laboratorium. Ett skyltfönster mot världen för varvsindustri och teknologi. Det kommer att innebära satsningar på hamninfrastruktur.

”Livsviktig länk”

Enligt politikerna är satsningen på rutten viktig av flera olika skäl.

– Det här är världens nordligaste färja i reguljärtrafik året runt som transporterar fler bilar än Viking Lines rutt mellan Stockholm och Helsingfors, säger Joakim strand och fortsätter.

– Vi ser gamla Vasa län och Västerbotten som ett enda pendlingsområde. Högskolorna har ett omfattande samarbete, så därför är det en viktig transportled mellan både människor och varor. En livsviktig länk för både Sverige och Finland.

Förbindelser i Asien

Färjan förbinder hamnarna i Nordnorge, som i Mo Rana, Narvik och Trondheim, samt med den ryska marknaden ända bort till nya kinesiska sidenvägen. I år ökar antalet passagerare med ett par hundra tusen.

Det nya fartygget sätts i trafik först i början av 2021.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.