Studenter som skriver ett prov samt regeringens särskilda utredare Magnus Henrekson

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet berättar regeringens särskilda utredare Magnus Henrekson hur han kommer att använda den finska modellen som en del av sitt förslag för att motverka glädjebetygen i Sverige. Förslaget presenteras nästa år. Foto: SVT

Utredare: Studentexamen enligt den finska modellen en del av lösningen på glädjebetyg

Uppdaterad
Publicerad

Regeringens utredning för att stoppa glädjebetygen ska redovisas nästa år. Enligt utredaren Magnus Henrekson kan studentexamen likt den finska modellen vara en del av lösningen.

I Finland har studentexamen en avgörande roll för antagningar till högskolor och universitet. Över hälften av alla sökande kommer in med meritpoäng från detta slutprov och resten via ett ämnesspecifikt antagningsprov.

I Sverige anser regeringens särskilda utredare Magnus Henrekson, att fördelen med den finska studentexamen är att den rättas centralt vilket i sig hindrar uppkomsten av så kallade glädjebetyg och garanterar en rättvis antagningsprocess. Slutbetygen som ges av lärarna har ingen betydelse i universitetsantagningen.

Enligt Henrekson är man dock inte redo att kopiera det finska systemet i sin helhet utan det borde i så fall anpassas utefter lärarnas och elevernas behov.

Mer om ämnet i programmet 15 minuter från Uutiset.

Regeringens utredning för att stoppa betygsinflationen

  • Förra året tillsatte regeringen en utredning som ska titta på hur betygssystemet kan förändras så att betygssättningen blir mer likvärdig och rättssäker.
  • Utredaren ska bland annat analysera för- och nackdelar med systemet för betygssättning och meritvärdering i det svenska skolväsendet i relation till andra länders system.
  • Uppdraget ska redovisas senast den 21 februari 2025.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.