Vägglusen följer gärna med hem efter semestern. Foto: TT arkivbild

Vägglöss sprider sig på tåg och flygplan

Uppdaterad
Publicerad

Sanering av vägglöss blir allt vanligare på kollektiva färdmedel som båtar, tåg och flygplan, rapporterar P4 Stockholm.

Hotell och lägenheter är fortsatt värst drabbade, men saneringsfirman Anticimex märker av en ökning av förfrågningar om att sanera bland annat tåg och flygplan, enligt P4 Stockholm.

Resistent mot bekämpningsmedel

En anledning till att skadedjuret breder ut sig är att lössen blivit resistenta mot flera bekämpningsmedel, berättar Anticimex skadedjursexpert Håkan Kjellberg.

– Vägglusen lever i väldigt slutna samhällen där anlagen sprids väldigt fort till omgivningen. Resistensen har på så sätt spridits till väldigt många individer, säger han till TT.

Men det finns alternativ till starka kemikalier.

– Värme framför allt, men också ånga och kisel. Även andra bekämpningsmedel som har en mer uttorkande effekt är bra alternativ.

Här för att stanna

För 20 år sedan var den art av vägglöss som trivs bland människor nästan utrotad. Men i takt med ökat resande och resistens har den spridit sig alltmer. Den här gången är den här för att stanna, enligt Håkan Kjellberg som samtidigt tror att spridningen går att stoppa.

– Det viktiga är att inte agera i panik genom att slänga ut möbler. Då ökar bara spridningen. Jag förstår att det är äckligt med vägglöss, men de sprider ingen smitta och kommer inte att jaga dig.

Fakta: Vägglöss

En vuxen vägglus är cirka 4–5 millimeter lång. Den har en bred, oval och tillplattad kropp.

Dess kropps övre yta är täckt med kort gyllengult hår, varför den kan se randig ut.

En tom vägglus är nästan genomskinlig medan en vägglus som har sugit blod är ljust gul eller brun.

Tecken på vägglusangrepp är blodfläckar på sängkläderna och en distinkt, söt och främmande lukt.

Källa: Anticimex

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.