Internationell kommission ska granska svenska skolan

Publicerad

Efter att Pisa-rapporten dömde ut de svenska skolresultaten, tar nu regeringen initiativ till en oberoende internationell skolkommission som som granska den svenska skolan.

– Den ska bestå av de bästa skolexperterna i världen som ska utses av OECD, som håller i Pisa-undersökningen, sa utbildningsminister Jan Björklund (FP) på ett pressmöte på förmiddagen.

– De ska göra djupanalyser och kommer säkert att besöka Sverige också, sa Björklund.

Jan Björklund förklarade att utöver reformer som beslutats tidigare, så behövs det mer om vi ska komma tillbaka till topp tio i Pisa-rapporten.

Regeringen presenterade också två andra satsningar med anledning av Pisa-rapporten.

Ett nytt utbildningsvetenskapligt råd tillsätts som ska vara ett rådgivande organ till regeringen och utbildningsdepartementet. Rådet ska bestå av framstående svenska skolforskare som ska göra bedömningar om vad som bör göras på utbildningsområdet.

Dessutom inrättar regeringen ett nytt skolforskningsinstitut där professor Per Thullberg blir chef. Den nya myndigheten som varit klar sedan tidigare får nu ett utökat mandat att inte bara bland annat sammanställa undervisningsmetoder, utan också kunna bedriva egen forskning.

Socialdemokraterna nöjda med beskedet

Socialdemokraternas utbildningspolitiske talesman Ibrahim Baylan är nöjd med regeringens besked.

– Det är jättebra att regeringen backar också på de här punkterna. Vi har ju föreslagit en kommission och ett forskningsråd men fått nej på det tidigare. Det är helt uppenbart att Socialdemokraterna är motorn i svensk skolpolitik, säger han till TT.

– Men det räcker inte. Det behövs också åtgärder här och nu i form av mindre klasser, specialpedagoger, investeringar i lärarna och läxhjälp. Det går inte att vänta i åratal med åtgärder som forskarna i dag föreslår, som till exempel mindre klasser, säger Baylan.

Han har svårt att förstå varför regeringen väljer att tillsätta en kommission helt utan svenska forskare.

MP kritiskt

Miljöpartiet har visserligen krävt en skolkommission, men det som Jan Björklund nu tillsätter har inga likheter med det förslaget – mer än namnet, anser språkröret Gustav Fridolin.

– Vi behöver en riktig skolkommission där man samlar professionen, den pedagogiska forskningen och politiken för att gemensamt se över skolsystemet och lägga fram förslag för hur det ska förändras, säger Fridolin.

– Vi behöver inte mer forskning för att få reda på att elever behöver mer tid med sina lärare. Vi behöver en utbildningsminister som för en politik som ser till att elever får mer tid.

Och utomstående ögon har redan granskat den svenska skolan, lägger han till:

– Det kallas för Pisa-undersökningen.

Lärarorganisationerna positiva

Skolkommissionen välkomnas av Lärarnas Riksförbund (LR).

”Vi har efterfrågat en kommission med mandat att lyfta på alla stenar. Att regeringen väljer att ta in internationell expertis är därför viktigt”, säger förbundsordförande Bo Jansson i en kommentar.

”Det kan inte poängteras nog att den gamla kommunskolan tjänat ut sitt syfte. Den nya skolkommissionen måste ta ställning till heliga kor som bygger på kommunaliseringen, som fria skolvalet och friskolereformen”, säger Bo Jansson.

Också Lärarförbundet välkomnar Jan Björklunds besked.

”Utmärkt! Äntligen vill Björklund lyssna på forskarna. Det är inte en dag för tidigt”, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén i en skriftlig kommentar till TT.

Ovanligt men inte unikt

Att Sverige tar hjälp av utländska experter att granska den svenska skolan är ovanligt men inte unikt.

Förutom Grekland har även Norge, Danmark, USA och Skottland låtit sina utbildningssystem på motsvarande vis granskas av utländska experter, enligt uppgifter från utbildningsdepartementet och Skolverket.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer