Javisst blir värdet på Saab lägre, men det leder ju bara till en prisjustering av ”rest”-Saab. Det viktiga är att det finns en köpare som tror och därmed stoppar in nya pengar för att göra de nya bilarna.
De gamla modellerna är ju redan historia vilket inte minst Saabs i sammanhanget närmast obefintliga försäljning visar.
Att man flyttar gamla modeller för tillverkning någon annanstans, till lägre pris, är varken nytt eller farligt. Den allt igenom friska biltillverkaren, tyska Volkswagen, flyttade tillverkningen av den gamla modellen av Audis A4 till Spanien.
Där lever den vidare under märket Seat och modelnamnet Exeo. Alltså samma gamla bil till lägre pris, men man kan på ett enkelt sätt förlänga livstiden för dyr utveckling.
Ska man skjuta in något negativt så är det naturligtvis att 9-3 modellen inte skulle plockats ur produktion förrän om tre år.
Men eftersom vi inte vet hur Saabs ägare, amerikanska General Motors, har skrivit avtalet med kineserna så är det för tidigt att dela ut dödskyssen till Saab.
Peter Rawet, ekonomikommentator