Vem vill ha det ”nya” Saab?

Uppdaterad
Publicerad

Kinesiska BAIC köper verktygen för tillverkning av de gamla modellerna 9-5 och 9-3 enligt säkra källor skriver den amerikanska tidningen Wall Street Journal. Dysterkvisten tänker nog att det är kört men jag skulle vilja hävda att det inte spelar någon roll för utgången för Saab automobile.

Javisst blir värdet på Saab lägre, men det leder ju bara till en prisjustering av ”rest”-Saab. Det viktiga är att det finns en köpare som tror och därmed stoppar in nya pengar för att göra de nya bilarna.

De gamla modellerna är ju redan historia vilket inte minst Saabs i sammanhanget närmast obefintliga försäljning visar.

Att man flyttar gamla modeller för tillverkning någon annanstans, till lägre pris, är varken nytt eller farligt. Den allt igenom friska biltillverkaren, tyska Volkswagen, flyttade tillverkningen av den gamla modellen av Audis A4 till Spanien.

Där lever den vidare under märket Seat och modelnamnet Exeo. Alltså samma gamla bil till lägre pris, men man kan på ett enkelt sätt förlänga livstiden för dyr utveckling.

Ska man skjuta in något negativt så är det naturligtvis att 9-3 modellen inte skulle plockats ur produktion förrän om tre år.

Men eftersom vi inte vet hur Saabs ägare, amerikanska General Motors, har skrivit avtalet med kineserna så är det för tidigt att dela ut dödskyssen till Saab.

Peter Rawet, ekonomikommentator

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.