Adhd kan bero på generna

För första gången har forskare nu hittat bevis för att beteendestörningen adhd kan ha genetiska orsaker.

Problematiken med överaktivitet och koncentrationssvårigheter, som är typiskt för adhd, är starkt ärftligt betingat och har inte med uppfostran eller mathållning att göra.

Genetiska skillnader

Det är den ansedda medicinska tidskriften The Lancet som publicerar den här nya forskningen om adhd, attention-deficit/hyperactivity disorder. När brittiska forskare jämförde DNA från cirka 400 barn med diagnosen adhd med DNA från tusen barn utan diagnos upptäckte de en tydlig skillnad.

Hos flera av barnen med adhd var vissa segment av DNA dubblerade, eller så saknades de helt.

Det här betyder att det finns en biologisk förklaring till adhd och att hjärnan hos barn som har diagnosen skiljer sig från hjärnan hos andra barn. Forskningen är en mycket viktig pusselbit i förklaringen till vad som orsakar adhd.

Fortfarande är adhd föremål för mycket debatt även inom forskningen och empiriska bevis för att sjukdomen har biologisk bakgrund, har till stor del saknats.

-Vi hoppas att de här resultaten ska göra vi kommer över det stigma som ofta är förknippat med sjukdomen, säger professor Anita Thapar, en av forskarna bakom studien.

-Alltför ofta tror människor fortfarande att adhd har med bristande föräldraskap eller fel kost att göra.

Koncentrationssvårigheter

Adhd är det vanligaste mentala hälsoproblemet bland barn idag. Barn med den här problematiken blir ofta överaktiva, är mycket impulsiva och har svårt att koncentrera sig och fungera i skolan och hemma. Länge har det varit känt att adhd tycks gå i arv, men inte förrän nu har det alltså funnits mer tydliga bevis för att adhd har biologiska förklaringar.

-Adhd har inte bara en genetisk förklaring utan orsakas troligen av flera genetiska förändringar som sedan samspelar med den miljö som barnet vistas i, säger professor Anita Thapar.

Koppling till autism

Den nya studien visar också att adhd och autism kan vara besläktade biologiskt sett. Genvariationerna finns nämligen i regioner av arvsmassan, framför allt kromosom 16, som tidigare kopplats samman med både autism och schizofreni.

Bodil Appelquist

Fakta: Adhd

• Adhd (attention-deficit/hyperactivity disorder) är en beteendestörning som utmärks av koncentrationssvårigheter, bristande uppmärksamhet och hyperaktivitet. Det antas att 3-5 procent av alla barn i Sverige har adhd.

• Orsakerna till adhd har diskuterats länge. Enligt vissa beror störningen på sociala faktorer, exempelvis bristande intresse från föräldrarnas sida. Fler och fler studier har dock pekat mot genetiska faktorer. Den nya brittiska studien är det hittills säkraste beviset för att generna spelar en avgörande roll.