AI besegrar två av världens bästa e-sportare

Publicerad

Först slog datorerna schackmästarna sedan go-eliten. Nu är det e-sportens tur att utmanas av AI. Samma forskare som besegrade världsmästaren i go, har nu besegrat två av världens bästa spelare i datorspelet Starcraft 2.

Datorspel anses av många som nästa stora utmaning inom forskning kring artificiell intelligens (AI). Spelen erbjuder en mer komplicerad och helt annorlunda utmaning än brädspel. Nu har AI:n AlphaStar för första gången någonsin besegrat två professionella Starcraft-spelare. 

— Att använda tv-spel som en forskningsplattform är både intressant och relevant. Det här är dessutom betydligt mer komplicerat än schack och go, säger Fredrik Heintz, AI-forskare på Linköpings universitet.  

Starcraft  

Men vad är det som är så komplicerat med datorspel? Jo, i Starcraft måste spelarna hantera sina arméer, samtidigt som de samlar resurser och utvecklar sin ekonomi. Det krävs fokus på det lilla och det stora samtidigt.  

Den som till slut förstör motståndarens bas vinner. Men allt detta görs i dimma som gör att man aldrig har all information. I schack och go ser man hela brädet samtidigt och vet exakt vad motståndaren gör. 

— Dessutom är det väldigt svårt att veta om ett val du gör tidigt i spelet kommer löna sig i slutändan, säger Fredrik Heintz. 

Datorns fysiska övertag 

Spelet är ett fysiskt krävande spel. Proffs utför ofta hundratals knapptryck i minuten. För att jämna ut de fysiska barriärerna begränsades mängden handlingar AI:n kunde utföra. Utvecklarna ville att matchen skulle vara så rättvis som möjligt, så att det var andra egenskaper än dess hastighet som sattes på prov.  

Men många som såg matchen ifrågasatte hur mycket av vinsterna som berodde på strategi och hur mycket som berodde på en övermänsklig koordinationsförmåga. 

— Datorn är ju mycket mer effektiv i sina handlingar och är mer precis, säger Fredrik Heintz.  

AI:n använde en utzoomad kamera som såg hela kartan samtidigt. Men spelare måste vanligtvis styra sin kamera och prioritera var de ska rikta sin uppmärksamhet. När AI:n tvingades spela med samma restriktion förlorade den.  

Vad kan det här användas till utanför spelet? 

— Det är fortfarande osäkert hur överförbar den här typen av forskning är på andra domäner. Men det här är bra grundforskning. Det är väldigt komplexa metoder och lösningar som forskarna har använt sig av, säger Fredrik Heintz. 

Starcraft

Starcraft släpptes 1998 av Blizzard Entertainment. Spelet blev snabbt en populär e-sport, inte minst i Sydkorea. 2010 släpptes uppföljaren Starcraft 2.

Starcraft är ett så kallat realtidsstrategispel där man ser spelet ovanifrån. I spelet måste man samla resurser, bygga nya byggnader, utveckla teknologi och träna enheter för att skapa arméer. Det slutgiltiga målet är att förstöra motståndarens bas.

AI och spel

Spel används ofta för att träna AI och för att skapa kompetens inom AI-utveckling. Spelen har tydliga mål och är relativt utmanande. Men i slutändan är inte målet med forskningen att besegra människor i spel utan att använda resultaten i till exempel medicin.  

För att träna AI:n fick den spela mot olika versioner av sig själv i en sorts intern liga. AI:n fick på så vis hela tiden möta bättre och bättre versioner av sig själv. I slutändan avverkade den 200 år av speltid. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.