Se hur Mtoto låg i graven och bilder från när arkeologerna gjorde fyndet. Foto: Mohammad Javad Shoaee, Jorge González, Elena Santos

Äldsta graven i Afrika upptäckt

Den hittills äldsta människograven i Afrika har upptäckts i en grotta i Kenya. Kvarlevorna är ifrån ett barn som levde för nästan 80 000 år sedan. Se bilderna på graven och platsen där arkeologerna gjorde fyndet i klippet.

Redan 2010 började arkeologer undersöka grottområdet Panga ya Saidi i Kenya. Efter tre år upptäckte de för första gången den plats där “Mtoto”, som betyder barn på swahili, legat bevarad i tusentals år. Det visar ny forskning som presenteras i Nature

Tydliga bevis på nedgrävning

Arkeologerna såg att på platsen där Mtoto låg var jorden annorlunda till färg och textur. De tog direkt prover för att se om något intressant gömde sig under marken. Analysen kunde avslöja att jorden innehöll lämningar efter nedbrutna ben och efter vidare grävning hittades även skelettdelar efter en barnkropp.

– Här är det tydliga bevis att det är en nedgrävning eftersom man kan se att stratigrafin, alltså lagerföljden i jorden, är bruten. Det syns att någon har grävt i den, förklarar Anders Götherström, arkeolog och genetiker vid Stockholms universitet.

Det stora grottsystemet Panga ya Saidi i sydöstra Kenya. Foto: Mohammed Javad Shoaee

Tandprover visar ålder och släkte

Tandprover kan berätta att barnet, troligen en pojke, var omkring 3 år gammal när det dog och av släktet Homo sapiens. Undersökningarna på skelettet tyder på att kroppen var invirad i något när den grävdes ner. Det tycks också vara så att kraniet har vilat på något likt en kudde.

Man har tidigare upptäckt liknande nedgrävningar i Sydafrika och Egypten. I Border Cave i Sydafrika upptäcktes en 1941 och kvarlevorna daterades till att vara ungefär 74 000 år gamla. Enligt forskarna som gjort upptäckten i Panga ya Saidi finns dock inte i närheten lika mycket information om den som om Mtoto.

– Det här kommer nog att leda till mer forskning, exempelvis i västra Afrika där det är dåligt undersökt. Frågan är hur nära vi kan komma det sättet som man tänkte på för 78 000 år sedan, säger Anders Götherström.