Amatörastronomen Víctor Buso och hans stora upptäckt. Supernovan syns innanför den röda cirkeln. Foto: Víctor Buso och Gastón Folatelli

Amatör råkade fota den yngsta supernovan någonsin

Víctor Buso är låssmeden som råkade fotografera en stjärna bara minuter efter att den exploderat. En upptäckt som hjälpt astronomer att bättre förstå supernovor.

Det var i september förra året som den argentinske låssmeden och amatörastronomen av en slump fotograferade supernovan, som ligger i galaxen NGC 613 ungefär 67 miljoner ljusår bort.

Víctor Buso var hemma och ville testa sin nya kamera som han fäst vid ett teleskop. Han riktade den mot natthimmelen och började att fotografera.

När han sedan jämförde sina bilder med tidigare tagna arkivbilder upptäckte han något nytt. En pixel som inte fanns på någon av de gamla arkivbilderna.

–  Jag brukar fota galaxer och är van vid att undersöka hur de ser ut. Men när jag såg detta tänkte jag herregud, vad är det här? skriver Víctor Buso till SVT Vetenskap.

Unik upptäckt

Victor Buso kontaktade organisationen American Association of Variable Stars som bekräftade att pixeln var just en stjärna som nyligen exploderat.

– Jag har gjort några mindre upptäckter tidigare, men att upptäcka och fotografera en så ung supernova, den tidigaste i mänsklighetens historia hittills, berörde mig djupt, skriver Víctor Buso.

Upptäckten var unik. Aldrig förr har en supernova fångats på bild så här tidigt i sin explosionsfas. Något som genererade både stor uppmärksamhet och goda underlag för forskning om exploderande stjärnor.

Viktiga bilder

I en studie publicerad i tidskriften Nature presenteras Víctor Busos bilder som underlag till nya data om supernovor.

– Victors bilder ger oss mer information om en supernovas tidigaste faser, och de lär oss mer om vad för typ av stjärnor som blir supernovor, säger Ragnhild Lunnan, astronom på Stockholms universitet.

En på miljonen

En vanlig livslängd för en supernova är veckor och ibland månader, och under den här tiden går stjärnexplosionen igenom flera olika faser. Dess första fas, den som kallas för utspridningsfasen, varar bara i några minuter. Och det var den som Víctor Buso råkade fotografera.

– Det sker ungefär en supernova var hundrade år i en galax, så det här handlar verkligen om otrolig tur. I studien säger de att det verkligen var en på miljonen, säger Ragnhild Lunnan.

Supernovor

Är exploderande stjärnor

Kan ha samma ljusstyrka som en hel galax.

Slungar ut delar av stjärnan i 20 000 km/s.

Kan explodera med samma energi som hundra gånger den totala energiproduktionen av solen under hela dess livstid.

Observeras oftast i andra galaxer och bara ett fåtal har setts i Vintergatan.