Sumatratigrarna är beroende av skogen för att inte dö ut, enligt en ny studie. Den här sumatratigern befinner sig i ett naturreservat, vilket har visat sig kunna rädda många tigrar. Foto: Matthew Scott Luskin

Skövlade skogar hotar sumatratigern

Sumatratigrarnas existens hotas av att människan skövlar skog. Enligt en ny studie har andelen tigrar minskat med 16,6 procent sedan år 2000. För att rädda tigrarna behövs fler naturreservat, menar forskare.

Sumatratigern är den tiger som är mörkast i färgen och har de tunnaste ränderna. Det är en utrotningshotad art som lever på ön Sumatra i Indonesien.

Ett av de stora hoten mot den här tigern är att människan hugger ner skog. Djuret blir ett lätt byte för tjuvjägare när det tvingas söka sig utanför skogen för att få tag på mat. Balitigern och Javatigern dog ut av den här anledningen under 1900-talet. Om inte någonting görs åt det här riskerar Sumatratigern att gå samma öde till mötes, menar forskarna bakom en ny studie.

Nya beräkningar

Det råder delade meningar om hur stort hotet är mot just de här tigrarna, men nu har forskarna tagit fram nya beräkningar. De har gjort en uppskattning genom att följa utvecklingen på lång sikt.

Mellan år 2000 och år 2012 har andelen sumatratigrar på ön minskat med 16,6 procent till följd av att skog avverkas enligt studien, som publiceras i Nature Communications.

Omvandlar deras livsmiljöer

Tord Snäll, professor i ekologi vid Artdatabanken vid Sveriges Lantbruksuniversitet, är inte särskilt överraskad över resultatet. På Sumatra skövlas mycket skog, som ersätts med plantager för produktion av bland annat palmolja. Den här omvandlingen av marken innebär att sumatratigerns livsmiljöer försvinner och att det blir sämre tillgång till bytesdjur.

– Skogsavverkning och särskilt avskogning där man omvandlar skog till en helt annan miljö som plantager är ett huvudskäl till den globala förlusten av arter, säger Tord Snäll.

Liknande problem

Han menar att vi har liknande problem i Sverige, där vi också hugger ner skog. De djur, växter och svampar som har tagit lång tid på sig att etablera sig i skogar som aldrig har varit kalavverkade riskerar att försvinna när skogarna huggs ner för att bli virke.

Forskarna bakom den nya studien upptäckte samtidigt att man lyckats rädda många tigrar genom att skydda vissa skogsområden. I sådana områden ökade andelen med ungefär 4,6 procent per år sedan 1996. Ett större fokus på bevarande av skogar kan alltså skydda arten från utrotning, menar forskarna.

Behövs större skogsområden

Men enligt Johnny De Jong, forskare vid Centrum för biologisk mångfald vid Sveriges lantbruksuniversitet, räcker det inte att skydda små skogsområden. Det krävs mindre avskogning och större skogsområden för att hjälpa tigrarna.

– Det gäller att snabbt identifiera de mest värdefulla skogarna för tigrarna och skydda dem. Tigern behöver stora, sammanhängande skogar med mycket vilt, säger Johnny De Jong.