En högupplöst bild från rymdsonden New Horizon visar stora isblock på Plutoskorpan från ett ställe som kallas al-Idrisi-bergen. Foto: NASA/JHUAPL/SwRI

Nasa släpper rekordskarpa Plutobilder

Skarpa bilder som tydligt visar strukturerna på Plutos yta har släppts av den amerikanska rymdstyrelsen Nasa. De är tagna av rymdsonden New Horizons under förbifarten den 14 juli.

Bildernas upplösning skäms inte för sig. De är tagna på drygt 12.000 kilometers avstånd och varje pixel motsvarar 77-85 meter. Det ger en förbluffande detaljrikedom av dvärgplanetens väldiga isberg och flacka slätter täckta av frusen kväve och metan.

– Forskningen vi kan göra utifrån de här bilderna är helt enkelt otrolig, säger Alan Stern från New Horizons-projektet.

10 års resa till Pluto

Enligt Nasa kan det ta årtionden innan vi får se bättre bilder på Pluto.

Det tog sonden, som är ungefär lika stor som ett piano, 9,5 år att nå Pluto. Då stod kilometerräknaren på 4,8 miljarder i runda slängar. Efter att ha passerat Pluto ska New Horizons längre in i Kuiperbältet för att studera mindre himlakroppar.

Fakta: Pluto

Den amerikanske astronomen Clyde Tombaugh upptäckte Pluto 1930. Namnet är efter dödsrikets gud i den romerska mytologin.

Plutos största måne, Karon, upptäcktes 1978 och med tiden ytterligare fyra månar: Nix, Hydra, Kerberos och Styx.

Pluto är mycket mindre än de vanliga planeterna i vårt solsystem. Det var en av orsakerna till att Pluto omklassificerades från planet till dvärgplanet 2006.

Plutos yta är täckt i olika typer av is, bestående av kväve, metan och kolmonoxid. Vissa ytor är mörka, andra är ljusa.

Källa: Nature