Bebisars krypande drar upp mängder av damm och partiklar

Forskare har utvecklat en bebisrobot som visar hur mycket partiklar bebisar andas in när de kryper, rullar och tultar runt inomhus. Genom sitt speciella sätt att ta sig fram på virvlar bebisar upp en hel del damm och partiklar med bland annat bakterier, pollen och svampsporer.

Det är första gången forskare kopplar ihop bebisars rörelsemönster med deras exponering av damm. Koncentrationen av partiklar i dammolnen som uppstår runt bebisarna kan vara upp till 20 gånger större än nivåerna högre upp i rummet där vuxna befinner sig.

Dessutom drar bebisar ner fyra gånger fler partiklar i lungorna än vad en vuxen gör.

– Hos vuxna försvinner det mesta av de biologiska partiklarna i näsborrarna och strupen. Men väldigt små barn andas ofta genom munnen. Partiklarna hamnar längst ned i deras lungor, säger forskaren Brandon Boor på Purdue University i USA.

Utvecklar immunsystemet

Men det här behöver inte vara någonting dåligt, anser forskarna från Purdue University i sin studie. Det kan till och med vara nödvändigt för att utveckla barnets immunsystem.

För det finns studier som visar att barn som växer upp i en lantbruksmiljö får mindre allergier och astma säger Erik Melén, barnläkare och docent vid Institutet för miljömedicin vid Karolinska institutet. Men en fråga är hur barn exponeras i till exempel nybyggda hus, som ju kan innehålla en mängd kemikalier som flamskyddsmedel vilket inte är så bra att få i sig.

– Vi tror att en god miljö ur ett allergiperspektiv är att exponeras för stor variation av mikrober och allergener, som till exempel på ett lantbruk. Det är klart att det är en helt annan exponering i en nybyggd lägenhet än i en storstad med trafik från gatan, säger han.

Hur ska man göra i en sådan lägenhet då, inte städa för mycket och inte för lite?

– Det handlar inte om städning. Studien är inte ett larm om att barn inte ska få krypa på golvet i en nybyggd lägenhet eller i någon annan bostad. Men forskningen skapar möjlighet att vidare studera immunförsvaret och skadliga partiklar som kan påverka hälsan, säger Erik Melén.