Ny forskning visar varför unga och friska kan bli svårt sjuka i covid-19. Foto: Johan Nilsson/TT

Därför blir friska människor svårt sjuka i covid-19

Antikroppar och gener gör att unga och friska personer kan drabbas hårt av covid-19. Det visar nya studier som upptäckt att det finns en biologisk förklaring till att personer utan underliggande sjukdom dör i coronaviruset.

Flera friska personer som blir svårt sjuka i covid-19 har felriktade antikroppar som attackerar det egna immunsystemet, enligt två nya studier.  Vissa hade avvikande gener. Och nästan bara män hade svåra symptom.

Studierna är del av COVID Human Genetic Effort, ett stort forskningsprojekt från mer än 50 forskningscentrum och hundratals sjukhus runtom i världen.

Antikroppar som gör fel

I den ena studien fann de autoantikroppar hos tio procent av 987 patienter som hade livshotande lunginflammation till följd av coronaviruset. Det är antikroppar som attackerar kroppens eget immunsystem, istället för viruset.

Som tur är är autoantikroppar väldigt sällsynta. Inte ens en halv procent har dem, enligt ett slumpmässigt test av friska människor. Ändå var de femton gånger så vanliga bland de svårt sjuka patienterna.

95 procent av alla patienter var män, enligt Petter Brodin, forskare på Karolinska Institutet, som koordinerade projektet.

– Vi vet inte exakt varför män utvecklar sådana antikroppar mer ofta men det verkar vara något som sker med ökande ålder och mer hos män än kvinnor.

Genetisk analys

I den andra studien tittade forskare på blodprover från 659 patienter som varit på sjukhus för livshotande lunginflammation. De jämförde dem med blodprover från människor utan eller med milda symptom.

De såg att vissa gener som är viktiga för att hantera influensa var muterade hos de sjuka. Det innebär att de ändrat på sig vilket ibland sker som en reaktion på miljöförändringar eller när celler förnyar sig.

Mer än tre procent saknade en fungerande gen.

– Det är väldigt signifikant därför sådana mutationer i en allmän population är otroligt ovanliga. Egentligen när det gäller immunbrist så räcker det med ett fall av en mutation och en klinisk presentation, säger Petter Brodin.

Kan vi  förebygga svåra fall?

– Vi kan använda kunskapen för att hitta dessa fall och behandla mer aggressivt. Vi kan i riktigt svåra fall kanske ta bort autoantikroppar med metoder som renar blod från autoantikroppar, säger Petter Brodin.

Men det är något som behöver mer forskning och att testas i framtiden.

Studierna publicerades i  Science  denna vecka.