Därför påverkar skärmljuset sömnen

Uppdaterad
Publicerad

Vår dygnsrytm styrs i första hand av ljuset och nu visar en studie på möss att även färgen på ljuset har betydelse. Forskningsresultatet visar att blått ljus håller mössen vakna medan grönt ljus får dem att somna snabbare.

Forskare vid universitet i Oxford har nu undersökt ljusets påverkan på oss närmare genom att studera hur sömn framkallas hos möss som exponeras för färgat ljus. Grundat på melanopsinets fysiska egenskaper, som är mest känsligt för blått ljus, har forskarna antagit att blått ljus är den starkaste sömnframkallaren men studiens resultat överraskade forskarna.

Det visade sig nämligen att grönt ljus får mössen att somna snabbt medan blått ljus istället verkar stimulera mössen, även om de till slut somnade. Genetiskt förändrade möss som saknar melanopsin svarade inte alls på ljusets färg, vilket visar att det är proteinet melanopsin som styr mössens olika reaktioner.

Hopp om en mer medveten ljussättning

Tidigare forskningsresultat visar att det blå ljuset från våra datorer och smarta telefoner håller oss vakna och den nya forskningen tyder på att ljuset spelar en liknande roll hos möss och människor trots att möss är vakna på natten och människor på dagen. Forskarna tror att forskningsresultaten som visar hur ljuset påverkar vår fysiologi kan hjälpa oss att bli mer medvetna om hur vi använder artificiella ljuskällor och hoppas att studien kan bidra till bättre välmående och förståelse för betydelsen av ljusets färg.

Christian Benedict sömnforskare vid Uppsala universitet säger att i vårt moderna samhälle utsätts vi för mycket ljus och han tycker att vi kan bli bättre på att utnyttja ljusets potential.

–De nya forskningsresultaten identifierar melanopsinets viktiga roll som färgtolkare. Den här kunskapen kan hjälpa oss att använda ljusets färg på mer medvetet sätt. Till exempel skulle blått ljus kunna underlätta arbetet för nattskiftsarbetare. Det handlar om att anpassa ljus efter situation och en mer medveten ljussättning av vår omgivning kan förbättra vårt välmående, menar Benedict.  

Melanopsin är en viktig del av det maskineri som ställer kroppsklockan och möss som saknar melanopsin somnar senare när de exponeras för ljus. De ljuskänsliga nervcellerna i ögats näthinna säger till kroppen att antingen öka eller minska tillverkningen av hormonet melatonin och kortisol. Melatonin gör oss sömniga och kortisol är ett hormon som frisätts vid stress.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer